Bevegelsen

det andre stedet

av (forfatter) og Henning J. Gundersen (oversetter).

Cappelen Damm 2017 Innbundet

En magisk selvbiografi som vakler mellom fiksjon og fakta. Full av referanser til John Ajvide Lindqvists tidligere bøker, og også til hans egen oppvekst.
I september 1985 flytter John Ajvide Lindqvist inn i et mørkt og trangt lite hus på Luntmakergatan i Stockholm, vegg i vegg med Brunkebergstunneln. Han skal skape seg en karriere som tryllekunstner. Noen uker senere blir han tatt for butikktjuveri på Åhléns og må tilbringe en natt i spjelet. I løpet av den natta inntreffer en underlig bevegelse, og når han kommer hjem dagen etter har noe skjedd. Fugler faller fra himmelen og naboene oppfører seg underlig.
John Ajvide selv hevder at han har hatt to opplevelser som har fått ham til å bli forfatter av skrekkromaner. Den ene ble bearbeidet til debutromanen La den rette komme inn, den andre er hovedfokus i Bevegelsen. Det handler om et nærvær, et slags trykk, som fins i det offentlige badet bare et steinkast unna huset der han bor, rett ved Brunkebergstunneln. I dusjrommet der blir John vár noe som kan hjelpe oss over til den andre siden, til der drømmer blir sanne. Alt det koster er litt blod. Og snart er han dratt inn i en strøm av magi, vold og bestialitet som skal munne ut i Palme-drapet.
Bevegelsen: det andre stedet er en prequel til Lindqvists forrige bok Himmelstrand. Det er en fortelling om Sverige, og om vår streben etter sannhet og tilhørighet og om hvilken pris vi er villige til å betale for dette. Det er også historien om Stockholm midt på åttitallet, om trylling og sosialdemokrati. Det er den andre delen i Stedstrilogien, som kommer til å avsluttes med X det siste stedet.

ISBN13 9788202497903

• "Broken harbour" av Tana French
  • "The sleeper and the spindle" av Neil Gaiman
  • "Killerinstinkt" av Thomas Enger
  • "Huset ved havet" av Hans Olav Lahlum
  • "Djevelens eliksirer - kapusinermunken Medardus' etterlatte papirer" av E.T.A. Hoffmann