Bestialitetens historie

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788205542259

EAN 9788205542259

Genre Klassisk litteratur

Boken handler egentlig om foredragsholdere som for enhver pris vil unngå å bli kjedelig. Men heller prøve å gjøre seg så interessant som mulig. Rå underholdning, veldig interessant. Anbefales. Terningkast 6

Alle klager over sin dårlige hukommelse, men ingen klager over sin dårlige forstand!

Jeg tror ikke at mennesket er ondt, eller at mennesket er godt - jeg tror at mennesket er delvis ondt og delvis godt. Hvilken side som skal få vokse og utvikle seg, avhenger av oss selv.

Hver gang jeg har hatt anledning til å iaktta utbrudd av en psykose eller en førsterangs klinisk angstnevrose, har signalet vært gitt i fraværet av humor, - i det øyeblikk man tar verden helt alvorlig, er man potensielt sinnsyk. Hele kunsten å lære seg å leve betyr å holde fast på latteren; uten latteren er verden et torturkammer, et mørkt sted hvor det skal skje mørke ting med oss, et redselskabinett av blodige voldshandlinger.

Når de undertrykte kommer til makten, blir de selv undertrykkere - og er ikke bedre enn sine fiender.

Et liv tilbragt i løgn kan ikke reddes ved annet enn mere løgn.

Siden mange bokelskere til tider kan bli oppgitt over alle bøkene som stadig gjenstår å bli lest, så har jeg laget en liste over bøker som er både svært gode og korte.

Gi gjerne beskjed hvis dere vet om gode bøker som mangler på listen.

Det går openbart ikkje an å seie at ei bok er skuld i sjølvmord likevel finn ein bøker hos forfattarar som tilsynelatande er så gjennomsyra med dysterhait og melankoli at ein må kunne spyrje om det er noko samanheng med litteraturen og forfatterens død. Vil her berre legge ut nokon bøker av fofatterar som har begått sjølvmord, ellers legg eg meg ikkje så langt inn i relevansen for kopling mellom litteraturen og sjølvmordet..

Bøker I alfabetisk rekkefølge, om du skulle velge ein for kvar bokstav kva bok hadde du då valgt?

Denne lista er laget etter bidrag fra mange bokbloggere og andre bokelskere på nettet. Alle som bidro fikk plukke ut 5 av sine favorittbøker for å legge til lista. Klikk på linken så ser du det endelige resultatet:

Bokelskeres favorittbøker

Nedenfor ser dere et lite utvalg av de 210 bøkene på lista.

Det er mange fine og gode bokomslag som viser portretter/bilder av mennesker som fotografi, tegninger eller billedkunst på bokomslagene.
Jeg har laget ei liste fra noen av "mine" bøker over de bokomslagene jeg synest utmerker seg.
Dere har sikkert deres egne favoritter.

• "Under en hårdere himmel" av Jens Bjørneboe
  • "Før hanen galer" av Jens Bjørneboe
  • "Jens Bjørneboe - mannen, myten og kunsten" av Fredrik Wandrup
  • "Den onde hyrde" av Jens Bjørneboe
  • "Kruttårnet - la Poudrière" av Jens Bjørneboe
  • "Blåmann" av Jens Bjørneboe
  • "Drømmen og hjulet" av Jens Bjørneboe
  • "Stillheten - en anti-roman og absolutt aller siste protokoll" av Jens Bjørneboe
  • "Sin egen herre - en biografi om Jens Bjørneboe" av Tore Rem
  • "Frihetens øyeblikk - Heiligenberg-manuskriptet" av Jens Bjørneboe