Beste praksis i ergoterapi

av (redaktør), Unni Sveen (redaktør), Jan Holm (redaktør), Cathrine Hagby (redaktør), Bente Hammervold (redaktør), Solvår Reinsberg (redaktør) og Else Merete Thyness (redaktør).

Tapir akademisk forl. 2007 Heftet

Boken inneholder artikler om den ergoterapeutiske praksis. Fokuset i artiklene er rettet mot kjernen i faget: aktivitet og deltakelse for alle uansett funksjonsevne, livssituasjon eller sykdom. Beregnet på ergoterapeuter og studenter.

I forbindelse med tidsskriftet Ergoterapeutens 50-års jubileum har redaksjonskomiteen valgt å hylle den ergoterapeutiske praksis gjennom å utgi boka Beste Praksis i ergoterapi. Ergoterapeuters praksis handler om å gjøre brukerne i stand til å erobre eller gjenerobre ønsket hverdagsliv til tross for funksjonshemning, uheldige livsforhold eller sykdom. Boka viser noe av bredden i faget i Norge pr. 2007. Forfatterne er mange og de deler kunnskap og erfaringer som kan være til gavn for studenter og ergoterapeuters kliniske hverdag relatert til dagens utfordringer. I denne boka finner du artikler som gir innspill til hva som er en kunnskapsbasert praksis samt artikler om beste praksis knyttet til ergoterapeuters ulike fagområder som for eksempel barns helse og eldres helse. Det som for oss i redaksjonen for denne boka trer tydelig fram fra bidragene, er at beste praksis i ergoterapi bygger på et ressursorientert syn på mennesket.

Forlag Tapir akademisk forl.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788251922777