Best i landet

fotballroman for ungdom

av (forfatter) og Pål Arne Johansen (forfatter).

Akilles 2009 Innbundet

En stygg skade setter en stopper for Toms planer. Plutselig er han utenfor både klubblag og kretslag, og drømmen om å komme inn på guttelandslaget er lenger unna enn noen gang. Og det gjør selvsagt ikke saken noe bedre at forholdet til Sofie også hangler. Dette er andre bok om Tom Sunne-Mathisen.

I Best i landet følger vi Tom Sunne-Mathisen videre i fotballkarrieren. Men en stygg skade setter en stopper for planen og plutselig er Tom utenfor både klubblag og kretslag, og drømmen om å komme seg inn på guttelandslaget er lenger unna enn noen gang. Og det gjør jo selvsagt ikke saken noe bedre at Sofie tar han på fersken med en annen.
Første bok i trilogien, Best i byen (2008), ble i 2009 plukket ut til leseaksjonen "Bok til alle", som skal gi flere barn lyst til å lese og bli glade i bøker, fremme leselyst og et selvstendig og bevisst forhold til bøker.
Torbjørn Moen (f. 1961) har tidligere gitt ut et titalls bøker for barn og unge. Han har skrevet framtidsthrillere, roadmovies, metaromaner, rockeromaner og nå også fotballromaner for ungdom. Bøkene hans er gitt ut både på tysk og dansk. Når det gjelder de praktiske fotballferdighetene, har "2ben" lang erfaring fra tv-titting og som støttespiller i barne- og ungdomsfotballen.
Pål Arne Johansen (f. 1977) er fortsatt assistenttrener for det norske kvinnelandslaget i fotball, ved siden av studier ved Norges idrettshøgskole. Han har tidligere jobbet som trener i Lyn og på Norges Toppidrettsgymnas. Dette er den femte fotballboka "Paco" er medforfatter på. Han har spilt på både kretslag, regionslag og i toppfotballen i Norge, og har som Tom vært både fortvilet og forelsket...

Forlag Akilles

Utgivelsesår 2009

Serie Tom Sunne-Mathisen (2)

Omtalt sted Oslo

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Boken Best i landet er fortsettelsen etter Best i byen.

Boken handler om Tom Sunne Mathisen som spiller for fotballklubben Skeid. Tom er attraktiv for krets og høyaktuell for landslaget, men plutselig for han en grov skade som gjør slik at han kan miste sin første landslagssamling. Og utfordringen blir ikke bedre når Tom kommer i trøbbel med sin bestekompis og spissmakker, Simen.

Boken passer perfekt for fotballinteresserte og er så bra at jeg tror til og med ande hadde likt denne boken.

• "Best i byen - fotballroman for ungdom" av Torbjørn Moen
  • "Dødslekene" av Suzanne Collins