Bert og brødrene

av (forfatter), Sören Olsson (forfatter), Sonja Härdin (illustratør) og Kjetil Indregard (oversetter).

Damm 2004 Innbundet

Bert skriver i dagboken sin. Han har ikke sånn rosa jentedagbok med nøkkel, men en svart og tøff liten notisbok. Her skriver han om det som skjer i livet hans akkurat nå. Om Nadja og tungekyssing og Åke, bestekameraten. Sommerferien er akkurat begynt og det ser ut til å bli den beste noensinne. Bert har kjæreste, eget rom, Åke og når skolen begynner igjen går han i sjette og blir størst på skolen. Det eneste som truer er monsteret Klimpen og Nadjas skremmende storebrødre, Roffe, Ragge og Reinhold.

"Er man sammen med verdens søteste og kjekkeste jente, så gjør det ingenting at hun har tre livsfarlige brødre. Det er verdt risken ... håper jeg." Bert er ganske fornøyd med livet akkurat nå. Han er sammen med Nadja, og de treffes ofte. De diskuterer ivrig når de skal begynne med tungekyssing. Bert vil vente. Det kan jo bli så feil ... Vanlige langdragere derimot, holder de på med for fullt. Fornøyd er Bert også med bestekameraten, Åke, og han ser fram til å begynne på skolen til høsten. Men aller først skal han nyte sommerferien - som virker veldig lovende.
Men som alle vet kan endatil den lyseste sommerhimmelen formørkes av truende skyer. Som for eksempel monsteret Klimpen. Og Nadjas råe rånerbrødre Roffe, Ragge og Reinhold ...

Forlag Damm

Utgivelsesår 2004