Berserk til Valhall

av (forfatter) og Alex Rosén (forfatter).

Flyt forlag 2006 Innbundet

Mannskapet på seilbåten Berserk hadde som mål å seile lengst mulig mot nord i åpent farvann, til polisens ytterste kant for å påvise og belyse miljøtruslene i Arktis. Boka forteller om denne reisa som gikk i vikinghøvdingen Ottars kjølvann.

I juni 2002 seilte Jarle Andhøy, Alex Rosén og David Mercy med kurs mot Nordishavet. Målet var å seile i vikinghøvdingen Ottars kjølvann og å seile lengst mulig nord mot polisen. Ekspedisjonen satte verdensrekord, ingen seilbåt hadde tidligere seilt så langt nord, i åpent farvann, men ble belønnet med utkastelse av Svalbard og med 3 rettssaker. I juli 2004 fortsatte ekspedisjonen etter å ha blitt forsøkt stoppet av Norsk Politi og Kystvakten på Finnmarkskysten. Sysselmannen hadde ettersøkt «Dyrenes konge» etter hans møte med isbjørn på Svalbard. I ren sjørøverstil flykter «Berserk» til frihetens Russland, og seiler videre til pomorenes rike for å gi fra seg vennskapssteinen fra Norge. Seilasen går gjennom Russlands bakgård og dystre historie til vikinghøvdingen Odins hjemsted i Asenes hov, før vinterseilasen til Valhall.

Forlag Flyt forlag

Utgivelsesår 2006

Omtalt sted Norge Russland Arktis Nordishavet

I Letnaya Zolatitsa bor det ca 1000 mennesker. Det finnes ingen biler her, og det føles som å komme 150 år tilbake i tid. Vi begynner å kommunisere med menneskene her og finner fort ut at hele byen består av enker. Enker med barn og barnevogner. En av enkene forteller oss at alle mennene er døde. De har drukket vodka og rett og slett drukket seg i grava. Vi tror det er en spøk i begynnelsen, men det er ingenting å le av. Det er dypt tragisk.

Tilværelsen er våt og fuktig. Ute er det bekmørkt. Jeg kan så vidt skimte Jarle ved roret. Ved hver oversjø forsvinner han i vannmassene for så å dukke opp igjen dryppende og klissvåt. Han smiler. Jarle elsker dårlig vær.

I likhet med de fleste arkeologer påsto også han at kristendommen endret historien til sin fordel gjennom kristningen av Norden.

Jarle er fortvilet over mannskapet sitt. Det som fungerer likt en tysk krigsmaskin på havet, har nok en gang vist seg udyktig på land.

Mer enn 400 000 mennesker måtte bøte med livet under byggingen av vannveien mellom Østersjøen og Nordishavet, et byggearbeid som tok 21 måneder. Sommeren 1934 kunne dampskipet Anokhin seile Stalin gjennom kanalen. Allikevel var han ikke fornøyd.

• "Berserk i Antarktis - den første reisen 1997-2001" av Jarle Andhøy
  • "Berserk gjennom Nordvestpassasjen - i polarheltenes kjølvann" av Jarle Andhøy
  • "I Roald Amundsens skispor - kappløpet til Sørpolen - 100 år etter" av Stein P. Aasheim
  • "Alene rundt Kapp Horn ; Berserk i Antarktis" av Jarle Andhøy
  • "16 hjerneceller & dansefot" av Frode Øverli