Berlin

the downfall 1945

Viking 2002 Innbundet

Den annen verdenskrig sluttet i Europa i mai 1945 da Adolf Hitler begikk selvmord i sin førerbunker og da Stalins Røde Armé tok Berlin noen dager senere. I slaget om Berlin sendte Stalin inn 2,5 millioner soldater, 6 250 stridsvogner, 41 600 kanoner og 7500 fly. Forfatterens skildring av slaget om Berlin er både rystende og gripende. Det er en beretning om stolthet, fanatisme og ondskap. I sentrum står Hitler og Stalin. Hitler gir sine siste desperate ordrer, mens Stalin ofrer 80 000 soldater for å innta Berlin. I boka beskriver Beevor Den røde armés brutale ferd mot Berlin. Mord, plyndring, voldtekt og ødeleggelser var vanlig. Har kildehenvisninger, utvalgt bibliografi og register.

Forlag Viking

Utgivelsesår 2002

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Berlin

Dette er den mest spennende historieboka jeg noen gang har lest om den annen verdenskrig! Lydboka er på nesten 20 timer, og på grunn av innholdet var det bare ikke mulig å harve over denne boka i full fart. Det var faktisk helt nødvendig å bryte den opp og bruke den tiden som trengtes, for å fordøye inntrykkene under veis. Det var en klar fordel å høre denne boka sammen med mannen min, fordi jeg da hadde noen å dele inntrykkene med.

Det sentrale i boka er kampen om å vinne den annen verdenskrig, og her står slaget om Berlin sentralt. Den som klarte å erobre Berlin, ville også erobre Europa.

Forfatteren tar for seg de siste månedene før krigens avslutning, og redegjør nærmest i dagbokform - fra dag til dag, time for time - hva som skjedde i denne perioden av historien. Den brutalitet som fant sted i krigens siste dager, med massevoldtekter, plyndring og drap, er rystende. Hvordan en hel generasjon kvinner klarte å fortsette livet etter det de opplevde, er en gåte. Spesielt gjorde det inntrykk på meg at da russerne frigjorde de jødiske fangene i konsentrasjonsleirene, ble kvinnene også der voldtatt. Som om de ikke allerede hadde lidd nok ...

Spillet mellom de allierte og Stalin er mesterlig beskrevet. Hvordan Stalin grovt utnyttet vestens frykt for den russiske bjørnen og brukte dette til sin egen fordel, og dermed klarte å få sin del av krigutbyttet, er historisk kjent, men sjeldent beskrevet så nærgående som her.

Beskrivelsen av Hitler, som på slutten ble mer og mer gal, og utstedte ordre i hytt og pine, ofte motstridende ordre, er også velkjent i historiebøkene.

De fakta som legges frem i boka virker historisk korrekt. Hvis jeg likevel skulle trekke inn noe jeg reagerte negativt på, må det være den ensidige fordømmelsen av Den røde arme, som skyld i det meste av det som foregikk av groteske handlinger.

Jeg etterlyser flere av Beevors bøker i lydbokformat!

• "Kreta - okkupasjon og motstand" av Antony Beevor
  • "Kampen om Spania - den spanske borgerkrigen, 1936-1939" av Antony Beevor
  • "Paris etter frigjøringen 1944-1949" av Antony Beevor
  • "D-dagen - slaget om Normandie" av Antony Beevor
  • "Mysteriet Olga Tsjekhova - var Hitlers favorittskuespillerinne også russisk spion?" av Antony Beevor
  • "Nordfronten - Hitlers skjebneområde" av Asbjørn Jaklin
  • "Den andre verdenskrig" av Antony Beevor