Bergtatt

Bladkompaniet 2021 E-bok

Livs hverdag preges av eventyr og mystisk uforklarlige hendelser. Fantasien er livlig, men hun blir ofte oppfattet som lite troverdig. Da hun så en dag slår alarm om noe svært alvorlig, er det ingen som tror henne. En dag dukker det også opp en mann i bygda. Han sjarmerer alle, men det er bare Liv han har øye for.

Forlag Bladkompaniet

Utgivelsesår 2021

Serie Sandemos klassikere

Genre Romantikk Spenning

"Bergtatt" er en tidlig roman fra Margit Sandemo, omskrevet i 1965, fra et tidligere manuskript som hun mistet (DRØMMEN OM EN VENN) - men som ble re-utgitt på 90-tallet. Romanen er skrevet i tro Sandemo-stil, om ung vakker pike og stor sterk mann, men den er spekket av eventyr, vakre naturbeskrivelser og spenning. Man blir glad i hovedfigurene Jo Barheim og Liv Larsen. I denne romanen kommer også Sandemos humor til sin rett

Siden gode Margit gikk bort har jeg ikke lest noen av hennes bøker. Men så ble det sommer og lysere dager og kvelder og hva passer bedre enn å ta frem en gammel venn? Dette er en av mine favoritter, den har alt. Jeg leser den stadig om igjen, og innimellom får jeg glimt av 14-årige meg som leste denne boka første gang. Margit er borte men bøkene lever.

PS. Liker du denne boka vil du også like Agatha Christies "The moving finger (Mord pr korrespondanse på norsk), som er en av mine favoritter av Christie. Liv/Megan har fellestrekk.

• "Over alle grenser" av Margit Sandemo
  • "Skogen har mange øyne" av Margit Sandemo