Beretning på tidens strand

av (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Gyldendal 2006 Heftet

Boken er en samling fortellinger om Afrika, spunnet rundt en gruppe mennesker der de fleste har en felles stammor, Samima. Det handler et imperium i oppløsning og de hvites redsel og flukt fra gamle maktbastioner, kjærlighet og hat, galskap og fornuft, og ikke minst om forfatterens eget forhold til det afrikanske kontinentet. Vi møter blant annet den aldrende Felisberto, tjeneren hvis eneste opprør består i å servere lunken morgenkaffe og Peina, som ikke kan gå, men som i syv måneder kryper og aker seg frem på baken for å se havet før hun dør. I bakgrunnen finnes hele tiden Samima, som levde i 312 år og hadde en hvit stripe i huden, og oberst Nquila, som en gang var kokk hos koloniens sikkerhetssjef, og nå er myteomspunnet frihetskjemper.

Beretning på tidens strand er en samling historier om Afrika. De er spunnet rundt en gruppe mennesker der de fleste har en felles stammor, Samima. Vi befinner oss i en magisk verden der forbindelsen mellom døde og levende er hverdagslig. Boken handler også om et imperium i oppløsning og de hvites redsel og flukt fra gamle maktbastioner. Henning Mankell kom for første gang til Afrika i 1972, og han har arbeidet med denne boken i nærmere 25 år.Terningkast 5. «Fremragende fra Afrika»Yngvar Ustvedt, VG Terningkast 5. «En perle fra den prisvinnende svensken. Den anbefales!»Odd Erik Hagen, Oppland ArbeiderbladHenning Mankell, født 1948 og bosatt i Mosambik, er forfatter og dramatiker. Han er mest kjent for sin krimserie med førstebetjent Kurt Wallander, som utkommer i 34 land og topper salgslistene i hele Europa.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205354586

EAN 9788205354586

Serie Gyldendal pocket

Omtalt sted Afrika

Du er for ung og utålmodig. Du har tusen ører og femten tunger. Øynene dine ser i alle retninger samtidig.

• "Robinson-mordene" av Gretelise Holm
  • "Mannen med oksehjertet - thriller" av Olav Njølstad
  • "Lys som kjærligheten, mørk som døden" av Mehmed Uzun
  • "Jeg dør, men minnet lever - en personlig betraktning om aids" av Henning Mankell
  • "Kall meg Rosa Parks" av Åsa Lantz
  • "Aftenlandet - roman" av Ole Asbjørn Ness