Beretning om Oslo kommune for årene 1948 - 1986

ISBN 82-91076-08-01

av (forfatter) og Kitty Ensby (illustratør).

ProArk AS 2000 Innbundet

Forlag ProArk AS

Utgivelsesår 2000

Både for Aker og Oslo kommuner foreligger det trykte beretninger om den kommunale virksomheten fra det kommunale selvstyres begynnelse. For Aker kommune foreligger verket "Aker 1837-1937" i fem bind og et supplementsbind "Aker 1937-1947". Den første beretningen for Oslo kommunes vedkommende er 50-årsberetningen, 50 år etter formannskapslovens ikrafttreden, dvs. perioden 1837-1886. Deretter var det formannskapets intensjon at det skulle Utarbeides 25-årsberetninger. Dette skjedde for perioden 1887-1911, men krigen forsinket neste beretning som dermed kom til å omfatte perioden 1912-1947.
Beretningen er ment å være et oppslagsverk for interesserte som søker opplysninger om Oslo kommunes politiske og administrative utvikling fra det tidspunkt da Oslo og Aker kommuner ble slått sammen og fram til byrådsordningen ble gjennomført i februar 1986. Med det omfang kommunen fikk ved kommunesammenslutningen både med omsyn til areal, befolkning og kommunale tjenester og ansatte, har forfatteren ikke satt seg som mål å skrive en fullstendig og detaljert beretning om den enkelte etat og bedrift.
Hele eller deler av manuskriptet har vært lest og kommentert av Harald Baldersheim, U.F. Beichmann, Edgeir Benum, Bernt Bull, Per Ditlev-Simonsen, Finn Egeland, Rune Gerhardsen, Gunder Bang Gundersen, Per Eggum M Mauseth, Berit Rannestad, Signe Marie Stray Ryssdal, Geir Thorsnæs, Bent Wettergreen og Sigurd Østen. Billedredaktører har vært Ole Myhre Hansen og Bård Alsvik ved Oslo byarkiv i samarbeid med forfatteren.
Oslo rådhus den 14. desember 1999. Bernt H. Lund