Benoni

av (forfatter) og Wenche Strømdahl (oversetter).

Lydbokforlaget 2002 CD

Postbudet Benoni Hartvigsen arbeider seg opp til å bli kompanjong til handelsmann Ferdinand Mack på Sirilund. Benoni og prestedatteren Rosa blir forlovet, men snart svikter hun ham til fordel for gamlekjæresten, prokurator Arentsen.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2002

Format CD

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Nordland

Benoni Hartvigsen er postbud i en liten nordnorsk kystbygd. Som statsansatt har han en posisjon i bygda, selv om han ikke kan måle seg med de mer pengesterke. Han er svært betatt av prestedatteren Rosa, men skjønner at han ikke har noen mulighet til å oppnå hennes gunst.

På grunn av noen uheldige omstendigheter, hvor han selv bidrar til å nøre opp under rykter om at det har skjedd noe uanstendig mellom ham og Rosa, mister han stillingen som postbud. Men når det ser som svartest ut, kommer handelsmannen Mack ham til unnsetning. Plutselig er han i en posisjon hvor han faktisk er Mack sin kompanjong, og endelig blir også han invitert i selskaper på Sirilund.

Rosa er egentlig forlovet med unge Arentsen, som studerer juss, men Rosa svikter ham til fordel for Benoni. Med kløkt, dyktighet og ikke rent lite flaks blir Benoni etter hvert en velstående mann, og fremtiden ser lys ut. Men så kommer unge Arentsen tilbake til bygda og etablerer seg som prokurator, og nå har Rosa "glemt" sine forpliktelser overfor Benoni.

Dette er en av Hamsuns perler! Boka er fornøyelig skrevet, og jeg gleder med til å lese fortsettelen i "Rosa"! Riktignok savnet jeg Nils Johnsons oppleserstemme, men Wenche Strømdahl kom ikke så verst ut av dette.

Du, Benoni, begyndte så folk å si for en spøk efter den dag, hvad bestilte du i holla med Rosa præstedatter? Du kom ut halvnaken og varm av holla og du hadde ingen trøie på. Hvad skal vi mene om det?
Du skal mene at du er en sladderkjærring, svarte Benoni som en sand øvrighet.

Når en ting ligger på marken har den ingen verdi for deg. Det er først når en annen kommer og vil ta den opp at den får verdi for deg og da griper du inn.

P-o-s-tbenoni! Men end jeg da? Gal, sier du. Jada, gal og syk. Jeg står her og ligger formelig tilsengs. Ja det gjør jeg. Jeg er så dørgende fuld av sykdommer at det kunde ombringe en slipsten.

I samme øyeblikk kjærligheten har gjort seg lovlig blir den svinsk, endte ung Arentsen. Og i samme øyeblikk gjør den seg til vane. Men i samme øyeblikk er kjærligheten fordunstet.

Slik gjør alle de store det! sa bygdeværingene om Benoni når han kom til kirke. Man skal just ikke se på ham at han er blitt den han er, sa de. Han har råd til to trøyer; men bruker han det?

Her er skjønnlitteraturen som eg les i 2010. Grei måte å føre oversikt på!

Favoritter

• "Benoni ; Rosa" av Knut Hamsun