Begynnelsen på et farvel

av (forfatter) og Tor Edvin Dahl (oversetter).

Cappelen Damm 2012 E-bok

Hayat Shah er født i USA av pakistanske foreldre. Faren hans ønsker å leve så sekulært som mulig, mens mora ikke ønsker å integreres i det amerikanske samfunnet. Så kommer moras bestevenninne fra Pakistan for å bo hos dem for å flykte fra et katastrofalt ekteskap. Hun er ei from kvinne, og bringer Koranen og den muslimske troen inn i livet til Hayat. Da hun begynner å gå ut med en mann blir Hayat forvirret og sjalu, og han ender med å gjøre noe som får katastrofale følger for dem han elsker.

ISBN13 9788202387518

EAN 9788202387518

Omtalt sted USA Pakistan

Noe så sjeldent som en lettlest bok om religionshistorie iblandet kjærlighet, oppvekst og kulturkollisjoner. Godt språk og veldig fengende.

“Awake,” Rafiq said to himself after a pause. “What a strange thing to call it. The person is not awake. She’s dead. But they still want to pretend that she’s awake.”

“It’s not one word, sahib,” Father said. “It’s two words.”

Satser på et bedre leseår enn 2013, som ble et år med alt for lite lesing. Finnes så mange bøker der ute jeg har lyst til å lese, så årets nyttårsforsetter må være å la Candycrush vike plassen til fordel for andre og mer givende gjøremål, som for eksempel lesing. Så får vi se når 2014 er over om jeg klarte å oppfylle fortsett mitt :)

• "Knowing me, knowing you, aha - roman" av Brian Finnegan
  • "Den verden vi fant - roman" av Thrity Umrigar
  • "Brudekjolen fra Warszawa - roaman" av Lot Vekemans
  • "Da himmelen falt - om retten til å velge hvem man skal gifte seg med" av Nazish Khan
  • "Rampelys" av Marieke van der Pol
  • "Hjemkomsten" av Bernhard Schlink
  • "Avhopperen - mine 20 år i Scientologikirken" av Robert Dam
  • "Villfarelse - roman" av Michèle Roberts
  • "Arkitekten i Paris" av Charles Belfoure
  • "Snø fra Brasil" av Adriana Lisboa
  • "Etter verdens ende - en historie om å velge livet" av Bianca Tønnessen Vestvik
  • "Kanskje aldri" av J. A. Redmerski