Begrav meg i Bergen, eller Vaskerelvens rose vender tilbake

en bykomedie i to avdelinger

av (forfatter) og Roger Johnsen (illustratør).

Bodoni 2007 Innbundet

Stykkets handling begynner åtte år etter at handlinga i skuespillet Vaskerelvens rose slutter. Handlinga er lagt til Bergen på 1920-tallet, og på Hotell Havgløtt møter Diana og Hahnegal en gammel fiende, herr direktør Mulken. I sentrum for stykkets intriger står kjærlighet og penger.

I 1986-87 hadde Den Nationale Scene stor suksess med Gunnar Staalesens bykomedie Vaskerelvens rose. I komedien møtte vi den forføreriske Diana og hennes venn og medarbeider, storsvindleren og forkledningskunstneren Hahnegal. Stykket endte med at de begge ble sendt i ufrivillig eksil til Amerika. Nå er de på vei tilbake. Gunnar Staalesens nyskrevne komedie Begrav meg i Bergen gir oss et gjensyn med Diana og Hahnegal åtte år senere. Stykket starter i Chicago men forflytter seg raskt til Bergen på slutten av 1920-tallet. På Hotell Havgløtt på Strandkaien møter de en gammel fiende, herr direktør Mulken, nettopp sluppet ut fra fengselet - eller tilbake fra Sotra, som han selv foretrekker å si det. Komediens intriger omfatter planene om et jernbanenett på kryss og tvers av Norge, et fergeselskap til Sotra (eller burde det kanskje bygges bro?), en kontroversiell statue i skipsleden, Wilhelm Reichs orgonskap med liflig virkning, spesielt på forestillingens kvinner, en Italiensk uke med spesielle ingredienser og et omfattende høk-over-høk-spill mellom flere av stykkets sentrale karakterer. I sentrum for det hele står alle tiders evige konfliktskapere: Kjærlighet og penger.

Forlag Bodoni

Utgivelsesår 2007

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Bergen

Kjøpt mandag 25. mars 2013. De hadde to bord med fulle med bøker. De legger ut nye bøker når noen har kjøpt bøker og det er plass til flere nye. Da jeg pakke godt fikk jeg 34 bøker ned i denne standard plastposten fra Deichmanske bibliotek for 50 kr (det blir ca. kr 1,47 pr. bok): http://www.deichmanske-bibliotek.oslo.kommune.no/avdelinger_apningstider/stovner/