Beatrice og Benedikt

av (forfatter), Hege Frydenlund (oversetter), Ingvild Parr (oversetter), Espen Sandvik (oppleser) og Bodil Vidnes-Kopperud (oppleser).

Lydbokforlaget 2015 Lydfil

Ny historisk roman fra Marina Fiorato. Denne gangen fra 1500-tallets Italia, hvor vi får høre forhistorien til William Shakespears stykke «Stor ståhei for ingenting» (Much ado about nothing).

Forfatteren tar oss med til 1500 tallets Sicilia hvor Beatrice og Benedikt møtes for første gang. Begge er like kjappe i replikken, og det er nettopp dette som gjør at de forelsker seg i hverandre. Men deres veier skilles, og det skal ta dem ti år å finne tilbake til hverandre.

Marina Fiorato er en mester innen sjangeren historisk roman og hennes lideskap for Italia og grundige research skinner gjennom. Hun har solgt over 100 000 bøker i Norge og millioner på verdensbasis. «Beatrice og Benedikt» blir lovprist verden over.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2015

Format Lydfil

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted Sicilia

De to hovedpersonene er de samme som vi finner i Shakspeares "Stor ståhei for ingenting".
Handlingen foregår på Sicilia i 1588. Beatrice tilbringer sommeren hos tanten og onkelen, og det er her hun møter Benedikt. De starter en godmodig ordkrig, men krig, svik og misforståelser skiller dem. Da de omsider møtes igjen har de begge vært gjennom store prøvelser, og det er mer dramatikk som venter.

Selv om dette er en kjærlighetshistorie, er det likevel spenning og interessante hendelser, og etterordet gir en ny dimensjon til det hele. En av forfatterens beste etter min mening.

Beatrice og Benedikt er unge mennesker på Sicilia fra 1500-tallet. Beatrice er prinsesse av Villafranca og kusine til arvingen til guvernøren i Messina, Benedikt er en adelsmann fra Padua. De to møtes under en familiemiddag og ser på hverandre, men forblir uvitende om hverandres følelser. Fortryllende fortelling om familiene og tradisjonene som styrte øya. Innbydende, fascinerende og fryktelig samtidig.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Stum sitter guden" av Anna Jansson
  • "Cirkus" av Magne Hovden
  • "Og himmelens krefter skal rokkes" av Petter Fergestad
  • "Orkansesongen og stillheten - roman" av Anne-Cathrine Riebnitzsky
  • "Svarte vannliljer" av Michel Bussi
  • "Boken om galskap og helbredelse - roman" av Regina O'Melveny
  • "Se opp for rullestol i motgående kjøreretning - twittermeldinger fra Oslo-politiet"
  • "Dagen da solen døde" av Lianke Yan
  • "300 grader" av Pernilla Ericson