Beatles og jeg

Spetakkel 2014 Innbundet

Dette er en liten begivenhet. En bok om verdens største og beste band - med norsk og personlig vinkling. Skrevet så medrivende, med så mange egne, spennende tolkninger at man føler man oppdager The Beatles på nytt.

Yan Friis var der da det skjedde. Da fenomet ble sluppet løs på verden. Fire ungdommer forandret sivilisasjonen fra et platestudio. Vi gjennomlever deres interne drama og oppløsning. Vi kjenner på tidsånden - Vesten i atomfrykt, Norge i puritansk svart/hvitt. Midt oppi dette strever en rotløs Oslo-gutt med skole, vennskap og kjærligheten.

Boka er en bandbiografi, en plategjennomgang, en oppvektsskildring. Men hever seg over nostalgien. Den handler om å være menneske, utlevert til omstendigheter, på vei til å finne seg selv. Her er fryd, smerte og tragikomikk. Trassig utenforskap og mislykkede samleier. Skildret med innlevelse, sjarm og tidvis stor humor. Nyt mens du lytter.

Kjetil Rolness

Forlag Spetakkel

Utgivelsesår 2014

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt person Beatles (musikkgruppe) Yan Friis

Eg har høyrt på The Beatles kvar dag sidan 1963, pluss minus for feriar og sjukdom. Og det kjem eg truleg til å halda på med til eg døyr. Og når ein lyttar så mykje til ei bestemt gruppe, har ein sjølvsagt lese ein del om dei også. Eg feira 60 årsdagen min i Liverpool, med eit besøk på Beatles-museet og deretter ein Beatles-taxi for fleire timar, rundt omkring på dei forskjellige stadene i byen der Beatles-fans valfarter. Taxisjåføren fortalde at han hadde lese over 60 bøker om The Beatles. Det er langt meir enn eg har. Men nokre har eg lese. No sist Tony Bramwells "Magical Mysery Tour". Bramwell har ikkje skrive boka sjølv, men fortald til ein journalist - og ettersom Bramwell er ein av dei personane som stod tettast på bandet gjennom heile karrieren burde han vita kva han snakkar om. (Ein ven av meg, som er frilansjournalist, møtte nyleg Bramwell på ein pub i England - og tenk at eg kjenner ein som har møtt ein som verkeleg jobba med Fab Four! :)) Uansett - Tony Bramwell si bok kan få ei varm anbefaling.

Eg er derimot litt usikker på kva eg skal meina om Yan Friis si bok "Beatles og jeg". Utstyrsmessig står boka til terningkast seks, og som norsk Beatles-diskografi går den for både terningkast sju og åtte! Men Yan Friis har lite nytt å fortelja som me ikkje alt veit. I lengda vert det også slitsamt med skildring av bortimot kvar låt i den spesielle musikk-journalistikken ein finn i popmagasiner og rockeblekker. Hans eigne opplevingar frå denne tida er heller ikkje særleg interessante. Men for all del - eit kjempebra tiltak frå både forfattar og forlag. Ikkje minst pga. diskografien med bilete av kvar bidige plate, nøyaktig slik det var. Supert!

Men det er framleis Bård Ose si bok "Beatles hele livet" som blir liggjande på (det overfylte) nattbordet mitt.

The Beatles er fortsatt alle tings målestokk i populærmusikken. Musikken de lagde kommer til å vare om ikke evig, så i hvert fall til solen slukner og menneskeheten vender tilbake til englene.

• "The Beatles låt for låt - historien bak sangene" av Bård Ose
  • "Born to run" av Bruce Springsteen
  • "Stillhet i støyens tid - gleden ved å stenge verden ute" av Erling Kagge
  • "Den svarte vikingen" av Bergsveinn Birgisson
  • "Dannelse - alt det du må vite" av Dietrich Schwanitz
  • "Hel ved - alt om hogging, stabling og tørking - og vedfyringens sjel" av Lars Mytting
  • "Spør støvet" av John Fante
  • "Verden som var min - Bind 1" av Ketil Bjørnstad
  • "Torsdagsmordklubben" av Richard Osman
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Max, Mischa & Tetoffensiven - roman" av Johan Harstad
  • "Fyrsten - roman" av Henrik H. Langeland