Beatles hele livet

Vigmostad Bjørke 2007 Heftet

Boka presenterer Beatles' plater i kronologisk rekkefølge, og tar for seg opptakene som blei gjort for BBC og gjenforeninga som resulterte i Anthology. Med register.

Beatles hele livet er historiene om hver eneste innspilling The Beatles gjorde på sekstitallet. Vi følger historien om The Beatles gjennom platene fra debuten i oktober 1962 til avskjeden i mai 1970: hvilke steder, hendelser, personer og substanser som inspirerte John, Paul, George og Ringo til å lage noen av rockens beste og mest slitesterke innspillinger. Platene presenteres kronologisk, slik de i sin tid ble gitt ut. I tillegg har boken utførlige kapitler om samleplatene, det store Anthology-prosjektet fra nittitallet, og selvsagt fjorårets suksess Love. Boken er en reise gjennom sekstitallet, en tid da uskylden ble satt på prøve og ingen utfordring var for stor. Hvorfor sang John Lennon Help!? Hvem var Mother Mary i sangen Let It Be? Hva er egentlig Norwegian Wood? Hvordan kom LSD inn i livet til The Beatles, og hvilke sanger resulterte det i? Dette, og alt annet du måtte lure på om sangene til The Beatles, får du svar på i denne boken! Forfatteren er født i 1960, og det første han husker fra oppveksten er lyden av She Loves You på radioen. Han er til daglig programleder i NRK P1, der han blant annet serverer Vår daglige Beatles og P.I.L.S. sammen med Finn Tokvam. Han ble i 1998 tildelt NOPAs mediapris for sitt arbeid med å fremme norsk musikk i media. Bård Ose har vært prosjektleder for CDsamlinger med bl. a. Arne Bendiksen, Ivar Medaas, Jonas Fjeld og Kurt Foss & Reidar Bøe, og han var medredaktør for bokverket Norsk pop- og rock-leksikon.

Forlag Vigmostad Bjørke

Omtalt person The Beatles

• "Korsfareren - Sigurd Jorsalfare og hans verden" av Trond Norén Isaksen
  • "Beatles og jeg" av Yan Friis
  • "The Aller Værste!: Materialtretthet" av Yngve Knausgård
  • "Det mørke Tyskland - ei reise blant høgreekstremistar" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Larmen og vreden - guiden til de 100 nødvendige rockeplatene" av Torgrim Eggen
  • "Rockens største og beste -og noen av de verste - plateguide til rockhistorien" av Asbjørn Bakke
  • "Norsk postpunk 1980-1985 - fra hardcore til A-ha" av Trygve Mathiesen
  • "Rockestreker - 250 ville episoder fra rockens historie" av Bård Ose