Be en bønn for Sikas

kriminalroman

Cappelen 2006 Innbundet

Politietterforsker Gerhard Krogh vender tilbake til den nordnorske bygda Kringfjell for å gjenoppta arbeidet med ei drapssak han ikke makta å løse for seks år siden. Den gang blei han tatt av saka, etter å ha drevet inn i en psykotisk virkelighetsflukt. Drapene han etterforsket var bestialsk utført med et tydelig rituelt preg, og nå har drapsmannens signatur dukket opp igjen. En rehabilitert Krogh blir sendt tilbake til bygda for å ta dette i øyesyn. Snart skjer nok et drap, og Krogh drives inn i en marerittlignende fortsettelse. Vekket av tapte minner dras han mot ei forklaring som er like utenkelig som skremmende.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202260347

EAN 9788202260347

Genre Politi og detektiver Krim Thrillere

Omtalt sted Nord-Norge

Joda, jeg likte denne, altså! Ganske krevende komposisjon, som leser må du tåle at ikke alt blir forklart med en gang. Og det er mange personer involvert, men de er såpass godt skildra at det ikke er vanskelig å holde dem fra hverandre. I tillegg kommer en upålitelig forteller. Hvor ofte har etterforskeren en historie med psykose? God vri.

Tar litt av mot slutten og troverdigheten lider under det, men jeg syntes det er litt kult også. Skal gi denne forfatteren flere sjanser.

• "Hevneren" av Frode Granhus
  • "På havets bunn - sjøkrig og skattejakt" av Alf R. Jacobsen