Baudolino

av (forfatter) og William Weaver (oversetter).

Vintage 2003 Heftet

Året er 1204, og Konstantinopel står i flammer. Det fjerde korstog har inntatt byen, der pilegrimer plyndrer, dreper og brenner ned. Den bysantiske historieskriveren Niketas har søkt tilflukt i en av byens kirker, og blir i siste liten reddet av en ukjent mann ved navn Baudolino. Under flukten forteller Baudolino sin historie, i håp om at Niketas en gang skal nedtegne den. Som 13-åring blir Baudolino keiser Fredrik Barbarossas fostersønn, og etter hvert også hans rådgiver i maktkampen mellom keiserdømmet og pavemakten i Roma. Baudolino følger Fredrik på det tredje korstoget mot Det fjerne østen, der de håper å finne den myteomspunne Johannes Prests rike. På reisen dør keiseren under mystiske omstendigheter, og Baudolino frykter at han er blitt myrdet.

Forlag Vintage

Utgivelsesår 2003

Omtalt tid Middelalderen

Svært morsom bok som blant annet kan illustrere hvordan kristendommen ble brukt som instrument i middelalderens maktspill. Den kan gi noen perspektiver på hva det er mange faktisk tror på.

Så sperret han plutselig øynene opp og forsøkte å sette seg opp i sengen mens Baudolino støttet ham. "Å herre, nå dør jeg, for jeg ser Paradiset. Å, så vakkert det er ..."
"Hva ser du, far?" hulket Baudolino.
"Det er akkurat som fjøset vårt, men rent og ryddig, og der er Rosina også ... Og der er jo salig mor din, hør, din gamle heks, nå forteller du meg hvor du har satt møkkagreipet ..."
Gagliaudo rapte høyt, (...) og ble liggende med oppsperrede øyne og stirre på det himmelske fjøset sitt.

født 5. januar 1932 i Alessandria i Italia
En internasjonalt kjent italiensk semiotiker, filosof, forfatter - med sine essayer flittig kommentert den politiske og kulturelle situasjonen i Italia og i resten av verden
Wikipedia
Eco ble i 1998 utnevnt til den tyske ordenen Pour le Mérite für Wissenschaften und Künste
Siden 1985 har Umberto Eco blitt æret med over 30 æresdoktorgrader fra ulike akademiske institusjoner verden over

Biografi - Bøker oversatt til norsk
Rosens navn, 1984 (Il nome della rosa, 1980) oversatt av Carsten Middelthon.
Randbemerkninger til Rosens navn, 1989, oversatt av Carsten Middelthon.
Foucaults pendel, 1989 (Il pendolo di Foucault, 1988), oversatt av Carsten Middelthon.
Dommedag er nær, 1994, oversatt av Lone Klem.
Seks turer i fortellingenes skoger, 1994, oversatt av Jon Rognlien.
Øya fra dagen før, 1995 (L'isola del giorno prima, 1994), oversatt av Tommy Watz.
Den nye middelalderen, 2000, oversatt av Tommy Watz.
Fire moralske betraktninger, 2000, oversatt av Siri Nergaard.
Skjønnhetens historie", oversatt av Mona Vestli og Steinar Lone.
Baudolino, 2002, (Baudolino), 2000, oversatt av Tor Fotland.
Om litteratur, 2004, oversatt av Birgit Owe Svihus og Kristian Østberg.
Dronning Loanas mystiske flamme, 2005 (La misteriosa fiamma della regina Loana, 2004), oversatt av Birgit Owe Svihus.
Gravlunden i Praha, 2011 (Il cimitero di Praga, 2010), oversatt av Astrid Nordang.

• "Øya fra dagen før" av Umberto Eco
  • "Skjønnhetens historie" av Umberto Eco