Battle

ungdomsroman

Kagge 2014 E-bok

Boka bak filmen!

Amalie er vestkantjenta som har alt: utseende, penger, kjekk kjæreste og et stort dansetalent.

Så raser verden sammen og hun må flytte fra alt hun kjenner. Livet er snudd på hodet, likevel forsøker Amalie å late som om ingenting har skjedd. Men en dag møter hun Mikael. Mikael som danser hip-hop, som er best til å battle, som er helt annerledes enn alle hun noen gang har kjent. Amalie må for første gang i livet virkelig tørre å stole på sine egne følelser, tørre å bryte regler, tørre å vise verden hvem hun er.

"Battle" er en ungdomsroman fra Oslo, om dobbeltliv, dans og kjærlighet.

Nå er boka blitt film, med Lisa Teige og Fabian Svegaard Tapia i hovedrollene.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2014

Omtalt sted Oslo

Kva skjer når den vestkantjenta Amalie må flytta til østkanten fordi faren går konkurs? Kva skal ho sei til alle venninnene på danseskulen? Denne «tragedien» er litt vanskeleg å forstå for meg, men kanskje kan det virka truverdig på den eigentlege målgruppa til boka. Ein må berre gå med på premissene om at konkursen og flyttinga er ei katastrofe som må skjulast for alt i verda.

Det eg likte best med boka var dansinga. Musikken og rørslene blei liksom malt fram for mitt indre medan eg las. Det høyres kanskje rart ut å lesa om dansing i staden for å sjå på dansing, men det fungerer veldig godt! Det er lett å leva seg inn i det lidenskaplege forholdet ho har til dans. Møtet med Mikael og hip-hop-dans er og godt skildra. Boka var lettlest, og forfattaren har klart å få med mange konfliktar og mykje handling på dei 232 sidene. Vennskap, kjærleik, forhold til foreldre, pengar, shopping, dans. Det er litt som å sjå ein film :-) Midt i blinken for jenter på ungdomskulen.

Battle har ikke en veldig original historie, men den er godt og fengende fortalt og du blir dratt rett inn i handlingen. Det handler om Amalie som er en såkalt nyrik og bor med sin far på Oslos beste vestkant. Moren hennes var danser og det har aldri vært noen tvil om hva Amalie skal bli. Hun går på den anerkjente Valkyrien danseakademi der hun er den aller beste teknisk, men danselæreren etterlyser stadig mer følelse i dansen hennes, mer Amalie. En dag raser hele hennes tilsynelatende perfekte fasade sammen da hun må flytte fra alt hun kjenner og oppgi all velstand, til et av Oslos mindre fasjonable strøk. Dette til tross nekter hun å la seg knekke og lar ingen få se hvordan hun har det, eller få se Amalie om du vil. Til det må det selvfølgelig litt ekte kjærlighet til og en kjekk ung mann som danser en helt annen stil enn henne. Høres det kjent ut? Ja, det gjør jo det, men det funker likevel bra.

Dansescenene i Battle er intense og det er i disse scenene jeg holder pusten av spenning eller innlevelse for om hun klarer bevegelsene hun har problemer med eller bare fordi hun er så langt inne i dansen hun holder på med. Det er gjennom dansen vi får komme mest inn på Amalie synes jeg. Boken går nemlig ikke veldig dyptpløyende inn i hennes følelser og tanker rundt det som skjer med faren, tilværelsen som er snudd på hodet og moren som ikke er tilstede. Vi får heller ikke vite særlig mye om hva som har skjedd med moren eller omstendighetene rundt farens konkurs. Den kunne godt tatt seg råd til å gå mer i dybden her for det hadde blitt en bedre bok.

Jeg kunne også ha tenkt meg å blitt bedre kjent med noen av de andre karakterene. Jeg vil gjerne vite litt mer først og fremst om Mikael, men gjerne også Josef og Silje, og hva med Ida? Romansen synes jeg også kommer litt fort. Etter min smak kunne spenningen mellom Amalie og Mikael bygget seg opp litt mer før det det braker løs. Det ville nok vært mer naturlig om de var skeptisk til hverandre litt lenger og ikke minst ville det gjort en del for spenningen i boken. Jeg kunne egentlig ønske at Battle hadde minst 50 sider til som kunne fylle ut det jeg savnet ved boken, gi Amalie og historien om henne mer dybde og la handling og karakterer utfolde seg litt mer.

Tross dette er Battle en veldig underholdende og velskrevet bok. Den har driv og det skjer stort sett noe hele veien. Boken har også et par frempek blant annet helt i starten som forteller om at noe drastisk snart skal skje. Dette er med på å holde på leserens nysgjerrighet. For min egen del var dette en perfekt bok å lese akkurat nå etter å ha slitt med lesetempo og motivasjon de siste månedene. Nå er det bare å håpe på at vi får en norsk dansefilm!

Tips: liker du Simone Elkeles sine Perfekt kjemi-bøker tror jeg denne er noe for deg.

Denne omtalen ble først publisert her.

Battle handler om en jente som heter Amalie, hun har alt: utseende, et fint hus, kjekk kjæreste og et enormt dansetalent. Så raser alt sammen, hun må flytte fra alt og alle. Når hun kommer til det nye stedet så prøver hun å late som ingen ting, men dette er helt til hun møter en gutt, Mikael. Han danser hip - hop, og er den beste til å Battle. Han er helt anderledes enn de vennene hun har der hvor hun bodde før. Amalie må for første gang stole på seg selv, hun må tørre å bryte regler, hun må tørre å vise verden hvem hun er.

Jeg syntes denne boka er veldig oppslukende, du blir revet med inn i fortellingen. Starten er ikke kjedlig så når du først har begynt å lese denne boka, så er det veldig vannsklig å legge den fra seg.

Dette er en ungdomsroman om kjærlighet, dans og det å ha et dobbeltliv

Klassisk, men samtidig fin og lettlest ungdomsroman. også spennende på sitt vis.

Spennede ungdomsbok med noenlunde troverdige personer. Gode skildringer av øst- vestkant i Oslo.

Bøker som kan passe å snakke om når jeg har klassebesøk for 8.klasse. Men jeg ser at disse bøkene kanskje appellerer mest til jenter. Jeg må lese meg opp på bøker som passer både for gutter og jenter.

• "Girlskate" av Steffen R. M. Sørum
  • "Volum - en spilleliste" av Pedro Carmona-Alvarez