Barske ramperim

av (forfatter), Harry Graham (forfatter), Gustav Lorentzen (gjendikter) og Harald Kolstad (illustratør).

Kagge 2009 Innbundet

Dette er en diktsamling med rå, sprø og skumle dikt. Her er blant annet dikt om matforgiftning, om Tante Anne som faller i brønnen og om Sondre som blir spist av en hai. Enkelte dikt er frie gjendiktninger av Harry Grahams dikt, mens andre er helt nye.

Rå, sprø og fyndige dikt har levd på folkemunne i tusen år. Grusomme og morsomme tripper de på avgrunnens rand og leker med alt vi er redde for. Engelskmannen Harry Graham gjorde dem til kunst med sine Ruthless Rhymes for Heartless Homes. Den danske suksessen Barske børnerim fulgte i hans fotefar. Barske ramperim løfter den ville tradisjonen fra begge disse bøkene inn i vår tid. Noen dikt er frie gjendiktninger av Grahams verste, andre er helt nye. Men alle har den overraskende og uimotståelige snerten som gjør det farlige litt mindre skummelt fordi vi kan le av det.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2009

Genre Humor

Oppdragelse

Mamma fletter julekurver. Småtten hjelper til men slurver, søler lim på buksen sin, da må pappa gripe inn.

Hiver ungen i en bekk. En, to, tre så er'n vekk. Nå får mamma ro til fletting. Dette heter grensesetting.

• "Sau i sentrum" av Ragnar Aalbu
  • "Sykkelen" av Fredrikke Nicolaisen
  • "Dette er: Hanne Krank" av Marte Thingstad
  • "Vi som er døde - dikt" av Karin Fossum
  • "Bokryggpoesi - bli med og redd papirboka!" av Tiger Garté
  • "Norske problemer - hundre grunner til ikke å stå opp om morgenen" av Finn Bjelke