Barnevakten

av (forfatter) og Bente Klinge (oversetter).

Pax forlag 2023 Innbundet

På dørhåndtaket til rom nummer 6183 på Renaissance Grand Hotel henger skiltet: «OPPTATT! IKKE FORSTYRR». Hannah vet at det å ignorere advarselen og tre inn i rommet ugjenkallelig vil endre livet hennes.

I kjølvannet av en rekke uløste barnedrap i Detroit på 1970-tallet, vikles livene til flere personer sammen - og med tragiske konsekvenser: Hannah, en velstående forstadsfrue og mor, gift med en fremstående lokal forretningsmann, har dratt til hotellet for å innlede en affære med en mystisk mann hun møtte på en veldedighetsgalla. Den tidligere barnehjemsgutten Mikey, en gatesmart småkjeltring, er ute på oppdrag for å gjøre opp for urett. I periferien av Detroit-eliten opererer seriemorderen, kjent som Barnevakten.

«Barnevakten» er en bitende anklage mot korrupte politikere, et oppgjør med fordekt rasisme og seksuell rovdyrmentalitet - en psykologisk spenningsroman som tar pulsen på det moderne USA slik bare Joyce Carol Oates kan.

Forlag Pax forlag

Utgivelsesår 2023

Genre Spenning

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Michigan

Hannah er hjemmeværende mor i et privilegert boligstrøk utenfor Detroit. Året er 1976. En barnemorder går løs. Ofrene er hvite og like privilegerte som Hannah og hennes familie.
Hannah innleder en affære med en mystisk mann hun ikke engang kjenner navnet på. De møtes i 61. etasje på et hotell i byen, der ingen kjenner Hannah.
Unge Mikey jobber for Hannahs elsker, og får virkelig kjenne på rettferdighetssansen og sine etiske grenser.
Rasismen til Hannahs ektemann får fatale konsekvenser, og det burde være utrolig sjokkerende, men det er dessverre å se på nyhetene nesten ukentlig.
Det er en kjent sak at Oates er en av mine favorittforfattere, og med god grunn. Hun skriver drivende godt, er brutalt ærlig, og historiene hun forteller er alltid aktuelle.

Ikke helt min type bok. Lite spenning og mange historier som ikke henger helt sammen. Det kritiske blikket på samfunnet er bra, men kom ikke til sin rett i boka.

Psykologisk thriller. Detroit på 1970-tallet. Hannah - en vakker hvit kvinne med rik, fraværende mann, blir (u)frivillig? dratt inn i dramatiske hendelser som får store konsekvenser. Rasisme, klasseskiller, seksualisert vold, overgrep, drap. Uhyggelig!

For en grusom fortelling. For et forferdelig tema.
Veldig spennende!
Etterhvert! Trekk for en type slutt jeg ikke liker.

Forstadsliv: en (vibrerende, varmegenererende) bikube.
Famiieliv: liten, selvgod bikube inni en bikube.

• "Ryper i solnedgang - fortellinger" av Margaret Atwood
  • "Verden og alt den rommer" av Aleksandar Hemon