Barneranerne

Nova 2016 Innbundet

Nico føler seg annerledes. I oppveksten har andre barn alt han ønsker seg. Han har ingenting. Moren vil at han skal få en utdannelse. At han skal bli politi. Han ønsker det selv også. Og den første han vil sette i fengsel er sin egen far som terroriserer hele familien. Men skolen har ingen tro på ham. Etter hvert mister han troen selv også. De få vennene han har er som ham.

Fattigdom driver tenåringsgutten til å begå ran. Det begynner uskyldig. Utbyttet tar han med hjem til moren så hun kan betale regninger. Og kjøpe mat. Nico opplever at penger gjør livet enklere å leve.

Oppveksten har satt sitt preg. Gitt ham et ukontrollerbart sinne. En dag havner Nico i arresten. Det blir ikke siste gang. Til slutt stilles han for retten og må se ofrene sine i øynene.

Han blir dømt. Nico er nitten år og står foran sitt livs valg. Han vet forskjell på rett og galt, men kan han klare å holde seg på den riktige siden av loven?

En spenningsroman til ettertanke - basert på historier fra virkeligheten. Engasjerende fra første linje. Forfatter Anne-Britt Harsem trekker leseren på en mesterlig måte inn i et ungt, kriminelt miljø. Her er nære skildringer av en rå hverdag, men også glede, humor og ikke minst - håp.

Anne-Britt Harsem (født 1961) har tidligere utgitt trilogien fra Alvdalsaken: Mammas svik (2012), Brev til min datter (2013) og I et hus i Alvdal (2015). I tillegg har hun gitt ut Som avtalt med legen (2013), Det perfekte rom (2014) og Edvard Munch for unge lesere (2012), alle på Nova forlag.

Forlag Nova

Utgivelsesår 2016

Genre Spenning

Omtalt sted Oslo

Sterk historie om en oppvekst preget av vold, utenforskap, og en "karierre" som barneraner. Lett skrevet, men innsiktsfullt og varmt. Les mer i bloggen min hvis du vil.

• "Det perfekte rom" av Anne-Britt Harsem
  • "I Mikkels lys - en pappas fortelling" av Torgeir W. Skancke
  • "Nazibruden - en sann historie" av Anna-Lena Joners Larsson
  • "Jeg skal passe på deg - en annerledes historie om rus" av Ane Ramm
  • "Med livet som innsats - historien om en redningsaksjon på Utøya 22. juli 2011" av Bjørn Juvet
  • "Den usynlige krigen - historien om Eva - og vold mot kvinner og barn i norske hjem" av Jon Gangdal
  • "Da døden kom til Orderud - historien om et trippeldrap" av Erik Tumyr
  • "Som avtalt med legen - når hjelpeapparatet svikter" av Anne Sigvart