Barnehager

organisasjon og ledelse

Universitetsforlaget 2006 Heftet

Boken legger vekt på at barnehagen er en organisasjon i endring og ser på de konsekvenser det får for ledelsen. Ny teori og empiri fra forskning innenfor området er brakt inn. Har litteraturliste og stikkordregister.

Den pedagogiske lederen i en barnehage har mange oppgaver som krever grunnleggende kunnskaper om organisasjon og ledelse. Hun/han skal synliggjøre virksomheten overfor foreldre, eiere og barna, lede det målstyrte arbeidet og motivere medarbeiderne til innsats.

Til dette arbeidet kreves grunnleggende kunnskaper om organisasjon og ledelse. Teorien som blir vektlagt i denne reviderte utgaven, har utgangspunkt i nyere forskning fra barnehagefeltet. Boka tar også høyde for de samfunnsmessige endringene som de siste årene har påvirket barnehagen som organisasjon og institusjon.

Kjell-Åge Gotvassli er pedagog og førsteamanuensis ved Høgskolen i Nord-Trøndelag.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2006