Barnehageårene

2-6 år

syv enkle steg for å lykkes med oppdragelsen i fantasiens tid

av (forfatter) og Eivind Sæther (forfatter).

Pilar 2019 E-bok

Barnehageårene er den essensielle boken for deg med barn i alderen 2-6 år.
I denne boken gir psykolog og familieterapeut Hedvig Montgomery svar på spørsmålene alle med et barn i barnehagealder stiller seg: Hva er en god oppdragelse? Hvor viktig er det at barnet får venner? Er søskenkrangling farlig? Og hvordan skal du møte trassalderen, fantasileken og alle disse nye følelsene som kommer til å prege hverdagen deres?

Forlag Pilar

Utgivelsesår 2019

Serie Foreldremagi-serien (3)

En god bok i "Foreldremagi" serien, her om barnehagårene. Det er mye stoff i boken som på en måte er en selvfølge, og mye jeg var klar over fra før, men man får alltid gode påminnelser, nye vinkler å se ting fra og noe nytt som man ikke har vært like bevisst på før.

Boken er enkelt bygd opp og tar for seg aktuelle temaer innenfor dette aldersspennet. Montgomery skriver noe om følelsenes utvikling i denne alderen, og jeg bet merke til at vi ikke bare skal vise forståelse for barnets følelser, men også en vei ut av dem, vel og merke de negative følelsene. Hun er også inne på viktigheten at foreldrene bør passe på å ha en god relasjon med hverandre i denne, ofte krevende fasen med barn i denne alderen. Hun påpeker også de positive sidene med en god barnevakt.

Videre skriver hun også om viktigheten for å prate mer, lese mer og synge mer hvis barnet har tospråkelige foreldre, at det da kreves dobbel dose av språkstimulering. Videre så kan det være lurt å gi barna to valg der det kan være passende, isteden for å bestemme alt for barnet. Vi får også et lite innblikk i skjermtid, noe hun også har vært innom i noen av de foregående bøkene hvis jeg ikke husker feil.
Hun gir også et ganske interessant påpek med tanke på at søsken som krangler som barn blir gode venner som voksne, og så påpeker hun at ekte søskenkjærlighet, det ligger i leken. Boken har med andre ord mange godbiter, og noe småtteri man kunne satt spørsmålstegn ved, men alt i alt en bra bok!

Søsken som krangler som barn, har langt bedre mulighet til å bli venner som voksne.

• "Brillebjørns barnehagebok" av Ida Jackson
  • "Brillebjørn får plaster" av Ida Jackson
  • "Manus om anus - om kroppens (kanskje) viktigste organ" av Kaveh Rashidi
  • "Brillebjørn sklir" av Ida Jackson
  • "God natt, Brillebjørn" av Ida Jackson
  • "Foreldremagi - syv enkle steg for å lykkes med oppdragelsen" av Hedvig Montgomery
  • "Hjerteforeldre - de fem enkle stegene som bygger barnets selvtillit og hjelper dem å vokse sosialt, emosjonelt og intellektuelt" av John M. Gottman
  • "Ungdomsårene - 13-19 år" av Hedvig Montgomery