Barndom

90-tallet

av (redaktør).

Vega forlag 2010 Innbundet

Boka er et visuelt og mentalt dykk i barndommen på 90-tallet. Den inneholder bilder og minner rundt temaer som vaner, lek, mat, idoler, mote, mediehverdag og verdensforståelse.

Barn av 90-tallet drømte om Levi's 501, Backstreet Boys og Aqua-Lene. Som små subbet de rundt i fargerike parkdresser, da de ble litt eldre, var det store Adidas-gensere og Buffalo-sko som gjaldt. 90-tallets unge hadde mye å tenke på: De måtte huske telefonnumre til vennene utenat, de hadde elektroniske dyr å mate og de hadde 150 Pokemon-figurer å holde styr på. De spiste taco og hjemmelaget pizza på lørdagskveldene, og koste seg med all slags godteri som gjorde tunga blå eller ga eksplosjoner i munnen. De som fikk mikrobølgeovn på kjøkkenet, spiste deigete brød med smeltet ost i månedsvis.90-tallet var OL på Lillehammer, Girl Power og Mario Bros. Det var Beverly Hills 90210, Helene og Gutta og da Norge slo Brasil. 90-tallet er siste tiår med en barndom - nesten - helt uten mobil, internett og bærbar PC.

Forlag Vega forlag

Omtalt tid 1990-1999

Steinar Jarle (F.1987) - Jeg ble spurt av ei jente i førsteklasse, men jeg skjønte aldri hva hun spurte om..

Men faktisk har 90-tallet ufortjent godt rykte. Tidlig 90-tallsmote var svært fargeglad og ekstremt lite opptatt av at klærne var i riktig størrelse.

Liste over fleire bøker der titlane er like, spennande å sjå kor mange ein kan kome med. Bidra for all del!

• "Barndom - 1900-1920-tallet" av Sigrid Bækholt
  • "Barndom 30-tallet" av Jon Gunnar Arntzen