Barndom

50-tallet

Vega forlag 2007 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis! Kjøp boka hos ark.no

Boka er et visuelt og mentalt dykk i barndommen på 50-tallet. Den inneholder bilder og minner rundt temaer som vaner, lek, mat, idoler, mote, mediehverdag og verdensforståelse.

Kan du kjenne vekten av snøtunge selbuvotter? Har du noen gang eid en Anne-dukke? Er du venner med stemmen til onkel Lauritz? Husker du da singelplatene kom? Da er du ganske sikkert et barn av 50-tallet. Barndom 50-tallet er et visuelt og mentalt dykk i barndommen din. Den er proppfull av bilder og minner rundt temaer som vaner, lek, mat, idoler, mote, mediehverdag og verdensforståelse - alt det som gjør deg og dine jevnaldrende til en generasjon. Den er en av fire rikt illustrerte bøker i en serie om oppvekst på 50-, 60-, 70- og 80-tallet. Odd Børretzen introduserer hvert tiår, og i denne boka bidrar Sissel Benneche Osvold og Nils Arne Eggen med sine personlige tidsbilder.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2007

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Norge

• "Barndom 30-tallet" av Jon Gunnar Arntzen
  • "Oldtidens verden - oppdag fortidens hemmeligheter" av K. M. Santon
  • "Barndom - 40-tallet" av Jon Gunnar Arntzen
  • "Barndom - 1900-1920-tallet" av Sigrid Bækholt
  • "Marius inspirasjon - klassikere, nye ideer, kreativ fargebruk, tidslinje og kuriosa" av Vigdis Augusta Yran Dale
  • "Barndommens leker" av Hedda Lloyd-Rønnevig
  • "Barndom - 60-tallet" av Kristin von Hirsch
  • "Hurtigruten minutt for minutt - jubelferden, folkefesten, landskapet" av Bjørn Tore Pedersen
  • "Hallo-hallo! - kringkastingen i Norge 1920-1940" av Hans Fredrik Dahl
  • "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu III" av Oddgeir Bruaset