Barn under krigen

av (forfatter) og Guri Hjeltnes (forfatter).

Aschehoug 2000 Innbundet

Boka ser på hvordan barn i Norge opplevde den andre verdenskrigen, hvordan de forholdt seg til de tyske soldatene, hvordan det var på skolen, hvordan det var for de som opplevde at foreldrene ble arrestert og for de som var barn av NS-foreldre. Har oversikt over barn som mistet livet. Med litteraturliste.

Hvordan opplevde barna i Norge de fem krigsårene? En del ble direkte berørt av krigshandlinger og terror, og noen mistet livet. Mange opplevde at far ble arrestert eller "tatt", og kanskje satt i fengsel eller leir. Hva betydde dét for et barnesinn? Tyske soldater var overalt og kunne ofte friste med "bonbons", godteri. Hvordan skulle man forholde seg til dem? Og på skolen . hvordan artet livet seg der? Hva med barna som hørte til familier som stod på "den andre" siden?
Når det snakkes om barn og krig, er det gjerne tragedier og triste skjebner som kommer i forgrunnen. Dette er også med i denne boken, men det har ikke vært hovedsiktemålet. De aller fleste barn i Norge hadde en trygg oppvekst, selv under okkupasjonen.
De blir bare ikke nevnt av historikere og forfattere flest. Her har Berit Nøkleby og Guri Hjeltnes gjort et nybrottsarbeid.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203222061

EAN 9788203222061

Omtalt tid 1939-1945

Et ytterst viktig dokument om forskjellige barn under krigen. Skjebner: Tyskerbarn med norsk mor og tysk far, møtt med fiendeblikk lenge etter krigen. Selv barna (selv om samtiden måtte si): Barna var vel uskyldige! Tragedien: Jødiske barn = deportasjon, et uhyggens kapittel i boken og i historien! Barn med en far (eller en mor (sjeldnere) som ble fengslet av tyskerne for motstand mot regimet på forskjellige nivåer. "Mor, hva er et fengsel?". Sårt til tårer....Og: Barn som via sine foreldre ble tvunget (eller hjernevasket) til å tilslutte seg en passende (etter alder og kjønn) Naziorganisasjon, helst med uniform. Barn i tiårsalderen som tilber solkorset og står med høyre hånd løftet og sier heil (uten å vite hva de er med på ! (?). "Vanlige barn"/skole og fritid, Helse på rasjoneringskort, redsel, mobbing, Hør: 37 barn under 18 år ble drept under felttogene i Norge 9/10 april 1940. Også: 63 barn ble drept av miner og granater, 124 barn ble drept av alliertes bombing! Og skammens tårer: 82 norske barn ble gasset i hjel i Auschwitz. De var jøder, det var deres forbrytelse. Skammen? er at det var vanlig norsk politi som hentet dem og "arresterte dem" (arrestere barn?). Og som i ettertid er blitt helt klart:Det norske plotiet visste om dette tre dager før "razziaen" og kunne ha advart og dermed høyst sannsynlig reddet
reddet dem."(Men kunne de det? Redselen for å bli avslørt var kanskje årsak? Lett være etterpåklok?) Hele boken er rystende og til å gråte over. Men den er og blir -etter min mening- et uhyre viktig dokument.av vår historie. "

PS: Jeg var ikke barn under krigen. Dvs. jeg var jo på en måte det, f. sommeren 1944. Men jeg var i aller høyeste grad et etterkrigsbarn: Mobbingen av barn fortsatte etter krigen til langt opp til skolealder og videre. I skolegården kunne jeg høre: Din helvetes jøde, (visste de hva de ropte? I så fall hvem hadde lært dem det? Tyskerunge, moren din er et ludder! (Hva er et ludder? Lærer?..........Naziunge, Nazijævel.......(Dette var i "småskolen)..... Og jeg kommer hjem til en skolekamerat og på radioapparatet sto et bilde av en mann i tysk uniform: Hans far!( som han var synlig stolt av). Og så vider og så videre...
Vi må lære oss å glemme, sies det....Men kan vi det ?

• "Våren som ikke kom - 9.april-25.september 1940" av Trygve Bratteli
  • "Redningen - veien ut av fangenskapet våren 1945" av Kristian Ottosen
  • "Motstand, fangenskap og frihet - endringer 1940-45" av Kristian Ottosen
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Hitlers norske hjelpere" av Nina Drolsum Kroglund
  • "Gestaposjefens datter" av Venke H. Fehlis
  • "Hitlers norske budbringere" av Bjørn Westlie
  • "I Hitlers grep - Europas barn under nazismen" av Lynn H. Nicholas
  • "Lille-Moskva - den glemte krigen" av Kjell Fjørtoft
  • "Ivans krig - liv og død i den røde armén 1939-1945" av Catherine Merridale
  • "Norge i krig. Bd. 4 - holdningskamp : fremmedåk og frihetskamp 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "Duellen uten ende - verdenshistorien etter 1945" av Erling Bjøl