Barn 312

Gyldendal Tiden 1994 Innbundet

9. oktober 1944 blir et pikebarn funnet på et flyktningtog fra Østeuropa til Wien. Hun ble sendt fra Mannheim til Østpreussen av sine foreldre, av frykt for hva som kunne skje om det kom ut at hun var født utenfor ekteskap og for å bli på godset til krigen var over. Men en dag får barnets mor se henne i et blad, der man etterlyser foreldrene. Nå er det gått ni år, og moren har giftet seg med en annen enn barnets far, i den tro at barnet er omkommet. Publisert i Norge første gang i 1955 i "Allers familiejournal".

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1994

ISBN13 9788205224810

EAN 9788205224810

Omtalt tid 1939-1945

Denne har jeg sortert under "God bok!" selv om jeg valgte å avbryte. Historien er utrolig fascinerende og interessant, men språket gjør at jeg ikke får flyt i lesingen. Den er utgitt på 50 - tallet og måten å skrive på er deretter. Jeg skulle virkelig ønske Barn 312 ble utgitt på nytt med en oppgradering av språket, men uten å endre historien.

• "En liten sang om kjærlighet" av Michelle Magorian
  • "Emil og detektivene" av Erich Kästner
  • "Prinsesser er rosa om dagen og sorte om natten - basert på intervjuer med barn fra 5-10 år" av Unni Lindell
  • "Ryggen fri" av Kari Bøge
  • "Zlatas dagbok" av Zlata Filipovic
  • "Alt du kan ønske deg - roman" av Linn T. Sunne
  • "Og katten tok en mus" av Robert Cormier
  • "Emily på månegården ; Emily reiser bust ; Emily på egne leier" av Lucy Maud Montgomery
  • "Lise og Lotte eller omvendt" av Erich Kästner
  • "Sara fra Avonlea - nattens sang" av Lucy Maud Montgomery
  • "Jul i vårt hus - juletradisjoner fra advent til 20. dag jul" av Margareta Schildt
  • "Tove arbeider videre" av Evi Bøgenæs