Bare tiden vil vise

av (forfatter) og Einar Blomgren (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2014 E-bok

Første bind i den nye suksessen Clifton-krøniken: En hemmelig fortid. En uventet skjebne. En kamp for sannheten. Den storslåtte beretningen om Harry Cliftons liv begynner i 1920 med de foruroligende ordene: «Jeg fikk høre at faren min ble drept i krigen.» Tjue år skal imidlertid gå før Harry oppdager sannheten om farens død. Og i neste omgang blir han konfrontert med spørsmålet om hvorvidt mannen han har sitt etternavn etter, faktisk er hans egentlige far. Bare tiden vil vise følger et minneverdig persongalleri fra ødeleggelsene etter første verdenskrig til utbruddet av andre verdenskrig. Harry må bestemme seg for om han vil ta plassen ved universitetet i Oxford eller delta i kampen mot Hitlers Tyskland. Leseren tas i denne uforglemmelige historien med på en reise man ønsker aldri skal ende, med en avslutning som verken leseren eller Harry Clifton selv noensinne kunne ha sett for seg. Oversatt av Einar Blomgren. Om Bare tiden vil vise: «Archer er en mester i underholdning.» Time Magazine «Fornøyelig lesning.» Daily Telegraph Om forfatteren: Jeffrey Archer er en av verdens mest solgte forfattere. Han debuterte i 1976 med boken Not a Penny More, Not a Penny Less og har siden gitt ut en lang rekke romaner, novellesamlinger og skuespill. Bøkene hans har toppet bestselgerlistene verden over. Forfatteren bor i London og Cambridge. Om Fanget av fortiden (2013): «En fantastisk sidevenderhistorie. (...) Archie skriver tett, stemningsfullt og troverdig.» Terningkast 5: Berit Kobro, VG Om Kane og Abel (2012): «Av og til kommer man over bøker som man ikke kan legge fra seg. De beste bøkene. De som holder deg våken om natten. Dette er en av dem. (...) Skal du lese en tykk bok med intriger, kjærlighet, krig og sult, som gir deg glede og spenning, historie og forståelse, så les denne. Jeg lover deg at du ikke vil angre.» Vidar H. Andersen, Nye meninger «Dette er historiefortelling på sitt beste! Kane og Abel er helt enestående!» Linn Steier, Norli Sandefjord «Den er fantastisk godt skrevet, informativ og menneskelig. En av de beste bøkene jeg har lest.» Trude Cecilie Næss, Norli Solsiden

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788241910302

EAN 9788241910302

Serie Clifton-krøniken (1)

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted England

Denne boken kjøpte jeg primært fordi jeg må bli bedre å lese engelsk pga jobben. Og han skriver bra denne Archer. Et blogginnlegg jeg skrev etter å ha lest den i mai 2013

Visstnok første bok i det som skal bli fem bøker om Harry Clifton og hans klassereise. Historien starter i den byen Archer kjenner best av alle - Bristol. Jeg likte starten og gir meg snart i kast med nummer to.

Ikkje les baksideomtalen (vaskeseddelen) på denne boka! Som fleire gonger tidlegare, har eg oppdaga at også denne romanen har for mykje informasjon på baksida. Dette er eit fenomen som ikkje er sjeldan når det gjeld vaksen-romanar, men for romanar for barn og ungdom skjer det (heldigvis) nesten aldri.

Romanen, som er den første i ein serie på i alt sju bøker, startar i 1919. Det er Maisie Clifton som har ordet, og gjennom henne får vi forteljinga, eller rettare, hennar versjon av kva som hende då ho hadde eit ei-nattsforhold til ein annan mann bare to veker før ho skulle gifte seg. Dette er nemleg ein roman med mange stemmer. Ofte startar ein bolk med innleiing av ein person, der denne personen er eg-forteljar, før dei neste kapitla er vigde til ein forteljar som ser ting frå utsida. Dette gjev spenning og framdrift, og dei korte kapitla gjer også at ein kjem raskt framover i romanen.

Harry Clifton får tidleg høyre at far hans døydde i krigen, og sjølv om han ganske tidleg forstår at det ikkje kan vere tilfelle, har han eit nært og godt forhold til mora, som strevar med å få pengane til å strekke til for dei to, og tek ikkje opp tvilen sin med henne.

Denne første romanen i serien har eit stort persongalleri, og går føre seg frå 1919 og fram til starten av andre verdskrigen, men det er ikkje vanskeleg å ha oversikt over personar og periode.

Denne romanen kan passe både for den historieinteresserte, den som liker krim, og også for den som liker store familieforteljingar. Ein svært god start som gjer at eg gler meg til framhaldet! (Bok sju kom nett på norsk, så om ein startar på serien no, må ein ikkje så lenge på resten.)

Og kvifor starta eg omtalen på det viset eg gjorde? Då eg var komen til side 350 (av 437) hadde framleis ikkje romanen fortalt meg det andre setning av baksideteksten hadde fortalt meg.

Endelig tok jeg fatt på Clifton-krøniken og jeg ble ikke skuffet. Lettlest og engasjerende, finurlig fortalt fra alle hovedpersonenes ståsted. Her er masse handling, gleder meg til neste bok!

Nydelig fortalt, gleder meg til resten av bokserien.....

Fra en samtale mellom Harry Clifton og Old Jack Tar:

"'Mr Barrington doesn't like me,' said Harry, taking
Old Jack by surprise.
'What makes you say that?'
'He treats me differently from the other boys at St
Bede's. It's as if I'm not good enough to be a friend of
his son.'
'You're going to have to face that problem all your
life, Harry,' said Old Jack. 'The English are the biggest
snobs on earth, and most of the time without reason. The
lesser the talent, the bigger the snob, in my experience.
It's the only way the so-called upper classes can hope too
survive. Be warned, my boy, they don't care for upstarts
like you who barge into their club without an invitation.”

Legger inn bøker jeg vil lese og føle jeg burde å lese. Enten har tenkt å låne dem, kjøpe dem eller har den i hyllen ulest. Gi gjerne tips om du har noen gode bøker.

Ei liste over alle bøker og lydbøker som slukes i år, samt korte kommentarar om kva eg syntes om dei

Her er en liste fra en e-postliste for bibliotekarer med litteraturtips for menn over 60 år. Primært historiske romaner.

Her samler vi mange gode historiske romaner. Se også den mer spesifikke listen om middelalderromaner som vi har laget!

Nytt år nye muligheter for nye lese opplevelser. Vet ikke om jeg klarer å slå 2021

• "Dette var et menneske" av Jeffrey Archer
  • "Men timen kommer" av Jeffrey Archer