Bare skyer beveger stjernene

av (forfatter) og Inger Teien (oppleser).

Lydbokforlaget 1999 CD

Marias bror, Pilten, dør av kreft bare ni år gammel. Moren blir syk og isolerer seg helt, derfor sendes Maria til slektningene sine i sommerferien. Mens hun er hos besteforeldrene sine i Bergen, møter hun Jacob. For å slippe å snakke om Piltens død, lyver hun for Jacob, og forteller om Pilten som om han lever i beste velgående. Men Jacob oppdager sannheten. Med hans hjelp klarer Maria å begynne å leve igjen etter det triste som har skjedd, og hennes mot og sterke kjærlighet driver også moren ut av sorgen.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 1999

Format CD

Tildelt litteraturpris Nordisk Skolebibliotekarforenings pris 1995 Skolebibliotekarforeningens pris 1995

Hvis jeg lever til jeg blir åtti og det tar cirka fire minutter å re opp, så blir det litt mer enn åttien dager. Én dag i året på å re opp sengen, det synes jeg er for mye når du bare roter det til igjen om kvelden likevel.

Den eneste bevegelsen som fantes i henne, var hjertet som banket et sted langt inne.

Huset står som før. I hagen. Sånne ting forandrer seg ikke så lett. Som husene. Og hvor de står. Bare alt mulig annet forandrer seg. Som menneskene. De er ikke like fra dag til dag. Det finnes det ingen garanti for.

I det siste har jeg begynt å lese mange av bøkene bak filmer. mer eller mindre bevisst. Noen av bøkene leste jeg før jeg så filmen, andre etter. Noen visste jeg ikke at fantes som film en gang.

Her er de "bøkene bak filmen" jeg har lest/leser til nå. Har du andre tips til bøker bak filmer? Hva likte du best - bok eller film?

Siden det kun er 30 lister om dette fra før, lager jeg en til!

Dette er bøkene som har så nydelige titler at du nesten ikke tror at innholdet kan toppe det! Drømmer meg helt bort til en fjern verden; et herlig sted med fanatiske mennesker!

Rett og slett bøker med smakfulle titler!

Bøker jeg har lest i 2017

Her er noen av de bøkene jeg leste som barn/ungdom, som er mindre kjent enn de typiske klassikerne. Da jeg var hjemme hos foreldrene mine nå i helgen tok jeg en liten skattejakt på mitt gamle pikerom, og der fant jeg et par bøker som skal få blåst støvet av og bli gjenlest igjen. Mens noen av de andre på lista er barndomsbøker som har blitt gjenlest i voksen alder.

• "Ikke naken" av Torun Lian
  • "Stjerneskudd" av Kari Bøge