Bare en datter

av (forfatter) og Lene Wikander (medforfatter).

Gyldendal 2007 Innbundet

Denne boken forteller livshistorien til indiskfødte Sarita Skagnes. Hun fødes inn i en familie som ikke ønsker seg jentebarn, og blir forsøkt drept av faren rett etter fødselen. Familien flytter etter hvert til Norge, og Sarita blir igjen som slave i hjemlandet. Her blir hun psykisk, fysisk og seksuelt misbrukt. Som sekstenåring hentes hun til Norge og mishandlingen fortsetter. Dette vitnesbyrdet er hennes forsøk på å gi andre jenter i samme situasjon mot til å gjøre opprør.

En hjerteskjærende historie om en norsk-indisk jentes oppvekst med de grusomste overgrep, og opprøret den munnet ut i. Hun ble født som tredje datter inn i en sønneløs familie av sikher i Punjab, og ble forsøkt drept like etter fødselen. Uønsket av faren ble hun satt igjen som slave da resten av familien flyttet til Norge, hun gjennomlevde år med omfattende seksuelle, psykiske og fysiske overgrep. Seksten år gammel ble hun hentet til Norge, hvor mishandlingen fortsatte. Utrolig nok finner hun styrke til å kjempe mot urettferdigheten i sin egen situasjon, men med livet som innsats. Dette er hennes historie og hennes forsøk på å gi andre jenter i samme situasjon mot og styrke til gjøre opprør.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205373532

EAN 9788205373532

Omtalt sted Norge India

Omtalt person Sarita Skagnes

Verdilause jenter...

Dette er ikkje fiksjon, dessverre!
Dette er den sterke historia om vesle Satwant som til faren sitt store raseri ikkje vart gut! Han ville at ho skulle døy, men dei fekk henne bort frå familien eit par veker, og ho berga dermed livet. Ho fekk ingen identitet, sidan ho likevel berre skulle vere slave....
Berre tre år gammal vart ho gitt bort til ei tante, i bytte mot ein gut som fekk vere med foreldra og dei andre søstrene til Norge! Ho måtte arbeide hardt, vart mishandla og utnytta seksuelt på det grovaste!
16 år gammal kom ho til Norge - der mishandlinga heldt fram. Ute var det norske lover og reglar som var gjeldande, men ikkje innanfor husets fire veggar! Utad var det ÆRA -izzat- som stod over alt, koste kva det koste ville.

Sarita Skagnes heiter ho i dag, denne jenta/kvinna som framstår som uvanleg sterk sidan ho har greidd seg på tross av alt ho har gjennomgått! Ho lever i dag med norsk mann, og har brote all kontakt med foreldra sine. På siste sida seier ho:

I stille stunder kan jeg fortsatt kjenne savnet. Savnet etter en mor og en far som vil ha meg og elsker meg for den jeg er.

Var inne på nettet og las om modige Sarita som fortener all honnør for å sette søkelyset på enkelte jenter sin situasjon. Og ho seier klart ifrå om at ho ikkje er ute etter å skape rasisme, men ho vil gi andre jenter mot og styrke til å gjere opprør.

Kan lese den 100 ganger! Har så mye respekt for den dama!
Det er trist å lese, men samtidig så fantastisk slutt! :)

En dypt rystende historie fra virkeligheten om hvordan jentebarn er uønsket i mange familier i India. Sarita Skagnes ble født inn i en slik familie i Punjab.
Sarita overlever drapsforsøket til faren etter fødselen, og vokser opp som slave.
Overgrepene er store, for jenter er lite verdt, og Sarita blir et lett offer for mer mishandling og overgrep når hun blir igjen i India når familien hennes flytter til Norge.
Hun blir hentet til Norge i familiegjenforening som sekstenåring, men hennes situasjon blir ikke noe bedre. Hun er fortsatt bare en datter, som kan misbrukes og utnyttes.
Dette er historien om hvordan hun med livet som innsats kjemper for å få et bedre liv.

Bøker med handling fra India eller om indere

Som regel leser jeg skjønnlitteratur, men noen fagbøker betyr mye for meg

Dette er bøker som jeg har lært av og gjerne forandret oppfatningene mine etter at jeg har lest dem. De er kanskje fine å lese om du vil ha et annet innblikk enn det stereotypiske du får servert til daglig.

Fortsettelse lese bøker

• "Voldtatte følelser - og rommet bak virkeligheten" av Hanne Dahl
  • "Englepappa - historien om Ylva og meg" av Magne Helander
  • "Mitt løfte til Nadia" av Zana Muhsen
  • "Jeg elsker deg og jeg finner deg uansett" av Jon Gangdal
  • "Livet etter skuddene - historien om da pappa drepte mamma" av Liselotte Haugsnes
  • "Bare en datter" av Chi An
  • "Mias hemmelighet" av Maria Eriksson
  • "Jeg velger å leve - 80 dager som Marc Dutroux' fange" av Sabine Dardenne
  • "Vannliljen - historien om et barn" av Hanne Dahl
  • "Brev til min datter - datteren fra Alvdal-saken med gripende brev til sin egen datter" av Anne-Britt Harsem
  • "Da gråter englene - historien om en ung kvinne som blir utstøtt av Jehovas vitner" av Marianne
  • "Jeg lever, pappa - 22. juli - dagen som forandret oss" av Siri Marie Seim Sønstelie