Bang

en roman om Herman Bang

av (forfatter) og Knut Johansen (oversetter).

J.M. Stenersens forlag 1998 Heftet

Willumsen har skrevet en romanbiografi om livet til forfatteren Herman Bang. Hun gir leseren et innblikk i forfatterens liv, bl.a. hans sorgløse barndom, tiden som skuespiller og journalist i København, drømmene, skandalene og den forbudte kjærligheten til Max Eisfeld.

Forlag J.M. Stenersens forlag

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788272012358

EAN 9788272012358

Genre Historisk litteratur

Omtalt person Herman Bang

Tildelt litteraturpris Nordisk Råds litteraturpris 1997

Romanen følger Herman Bangs levnetsløp meget nøye med autentiske utdrag av forfatterens brev. Bang ønsket og ble berømt, men hadde samtidig et sterkt og nødvendig behov for å skjule sin homofili, som utsatte ham for trusselbrev, utpressing og politiovervåking. 360 sider kan i begynnelsen virke mye, men Willumsen bidrar til å øke interessen for Bangs skjebne etterhvert som hovedpersonen får sitt gjennombrudd både som forfatter og teaterinstruktør. At han samtidig var en belastning for sin familie, venner og andre velgjørere, gjør ikke Willumsen skjul på.

Den norske oversettelsen fra dansk glir greit, men å oversette sporvogn med trikk i hestesporvognens tid er en smule anakronistisk.

«Den barten,» sa fru Ottosen, «det var akkurat det som manglet. En mann uten bart er som en seng uten puter.»

• "Tine" av Herman Bang
  • "To levende og en død" av Sigurd Christiansen
  • "Magenta - roman" av Ola Bauer
  • "Smerten" av Marguerite Duras
  • "Bruken av verden - en langsom og lykkelig reise fra Sveits til Afghanistan" av Nicolas Bouvier
  • "Mannen som ser" av Alberto Moravia
  • "Tidens historie" av Trond Berg Eriksen