Banesår

Tirpitz og jakten på X5

Aschehoug 2007 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos ark.no

Forfatteren forteller om hva som skjedde da Hitlers forsøk på å dominere Nordkalotten endte i en tragedie. Fire dvergubåter trengte inn i flåtebasen og påførte Tirpitz alvorlige skader, dette blir av mange regnet som et av de modigste angrep i historien. Underveis i boken beretter forfatteren også om en av krigens store gåter - hva som skjedde med dvergubåten X5 og dens tapre mannskap. Har litteraturliste.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203234798

EAN 9788203234798

Serie Aschehoug pocket

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Finnmark

• "Veien til Østfronten - krigens mange ansikter" av Kjell Fjørtoft
  • "Mot stupet - Norge inn i krigen" av Kjell Fjørtoft
  • "Til siste slutt - skjebnedrama i krigens avsluttende fase" av Alf R. Jacobsen
  • "Ulvetiden - krig og samarbeid" av Kjell Fjørtoft
  • "De som tapte krigen" av Kjell Fjørtoft
  • "Våre fremste motstandshelter - med livet som innsats 1940-1945" av Geir Stian Ulstein
  • "Slaget om Atlanterhavet 1939-1945 og de norske krigsseilerne" av Marc Milner
  • "De døde for Norge - nordmenn som ga sitt liv i alliert krigstjeneste 1940-1945" av Eirik Veum
  • "9. april - time for time" av Alf R. Jacobsen
  • "Gestapo-offiseren Fehmer - milorgs farligste fiende" av Steinar Brauteset
  • "På havets bunn - sjøkrig og skattejakt" av Alf R. Jacobsen
  • "Kryssild - krig og kjærlighet i Atlanterhavskonvoiene 1940-41" av Alf R. Jacobsen