Banesår

Tirpitz og jakten på X5

Aschehoug 2007 Heftet

Forfatteren forteller om hva som skjedde da Hitlers forsøk på å dominere Nordkalotten endte i en tragedie. Fire dvergubåter trengte inn i flåtebasen og påførte Tirpitz alvorlige skader, dette blir av mange regnet som et av de modigste angrep i historien. Underveis i boken beretter forfatteren også om en av krigens store gåter - hva som skjedde med dvergubåten X5 og dens tapre mannskap. Har litteraturliste.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203234798

EAN 9788203234798

Serie Aschehoug pocket

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Finnmark

• "Veien til Østfronten - krigens mange ansikter" av Kjell Fjørtoft
  • "Kryssild - krig og kjærlighet i Atlanterhavskonvoiene 1940-41" av Alf R. Jacobsen
  • "Til siste slutt - skjebnedrama i krigens avsluttende fase" av Alf R. Jacobsen
  • "Scharnhorst" av Alf R. Jacobsen
  • "Hitlers vikinger - historien om de nordiske Waffen-SS-enhetene" av Jonathan Trigg
  • "Nikkel, jern og blod - krigen i nord 1939-1945" av Alf R. Jacobsen
  • "På havets bunn - sjøkrig og skattejakt" av Alf R. Jacobsen
  • "Oppgjøret som ikke tok slutt" av Kjell Fjørtoft
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Rød august - den virkelige historien om partisanenes skjebne" av Alf R. Jacobsen
  • "Profitørene - de ukjente landssvikerne" av Ola Karlsen
  • "Ensom krig mot Gestapo" av Olav Skogen