Balzac og den lille kinesiske syersken

av (forfatter) og Bente Christensen (oversetter).

Gyldendal 2005 Innbundet

Under den kinesiske kulturrevolusjonen blir to unggutter sendt på landsbygda for å omskoleres av fattige bønder. De forelsker seg i en vakker syerske, og da de kommer over en koffert full av bøker skrevet av vestlige forfattere, begynner de å lese høyt for henne. Dette gir et høyst utilsiktet resultat.

To kinesiske bygutter i tenårene sendes under kulturrevolusjonen til en landsens avkrok for å omskoleres av fattige bønder. I bagasjen har de blant annet en fiolin, en ukjent gjenstand i deres nye omgivelser og derfor mistenkelig. Som alle unge menn i distriktet forelsker de seg i en vakker syerske. Og da de kommer over en koffert med forbudte bøker, av vestlige forfattere som Balzac, begynner de å lese høyt for henne. Resultatet er høyst utilsiktet.Terningkast 6.«Et lite mesterverk.»Siri Anniken Tveita, HENNETerningkast 6. «Lavmælt og med fantastisk sans for detaljer gir han leseren en nydelig historie om nettopp ordenes makt.»Bjørn Tore Brøske, Bergensavisen«En litterær perle.»Berit Bye, Adresseavisen

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205336155

EAN 9788205336155

Omtalt tid 1970-1979 1960-1969

Omtalt sted Kina

koselig !

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Noen forfattere har den fantastiske evnen at de får sagt mye bra med få ord. Her er et forsøk på å samle noen av de beste kort-romanene (her definert til under 300 sider) som jeg har lest. Enkelte av dem kan nok karakteriseres som noveller snarere enn romaner, men de får likevel være med.

Korte bøker er noe eget. Et riktig godt, kort verk krever finesse, særdeles god språkføring og ikke minst en forfatter som kan begrense seg. Her er en liste over lesverdige korte bøker: fra det utsøkte til det nokså gode. Ingen over 200 sider. Ypperlig om man vil få mest mulig med seg og oppleve mye - med få ord og knapp tid, eller for å lette bagasjen.

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte gjennom hele serien!

Bøker eg hugsar

Alle bøkene referert til i Gilmore Girls, part 1.
Minus et par stykker jeg ikke fant. Her skal det leses! :)

• "Lysnatt" av Alice Hoffman
  • "Svalene i Kabul" av Yasmina Khadra