Balzac forteller

av (forfatter), Juliette Frølich (redaktør) og Solveig Schult Ulriksen (redaktør).

Solum 1987 Innbundet

Spennende og dramatiske historier om menneskeskjebner i revolusjonstid og krigstid, om maktbegjær og pengebegjær i Restaurasjonens og Julimonarkiets Frankrike, men også vakre og gripende historier om uselvisk kjærlighet, om skyld og soning. De fjorten novellene er hentet fra de forskjellige delene av Balzacs store verk "La Comédie humaine" som består av rundt nitti romaner og noveller. Utvalg og redigering av Juliette Frølich og Solveig Schult Ulriksen.

Forlag Solum

Utgivelsesår 1987

Genre Klassisk litteratur

Fjorten historier gjengitt på konservativt norsk bokmål av like mange oversettere. Alle fortellingene inngår i Balzacs halsbrekkende prosjekt «Den menneskelige komedie» med dens forskjellige underavdelinger om privatliv, politikk osv. I de mest engasjerende står hovedpersonen overfor dilemmaer der tanken på rettferdigheten eller moralen må oppgis om en trakter etter lykken eller familiefreden. Noen av novellene har mer karakteren av parabler med innslag av det overnaturlige, som for eksempel «Jesus Kristus i Flandern» og «Revolusjonssoldaten». De mest realistiske historier foregår i Paris på 1820-30-tallet etter at ustanselige revolusjoner og kriger har snudd opp ned på samfunnsforholdene.

Er ikke illusjonen som en slags natt for tanken, en natt som vi fyller med drømmer?

Paris, den store skjøge som tar deg i din favn og som lar deg i stikken, smiler til deg og snur deg ryggen med samme letthet, som svekker de sterkeste viljer ved besnærende forventninger, og hvor Tilfellet gir næring til Ulykken.

Når vi velger pariseren, er det for at vår tese skal bli allmenngyldig.

• "Bikubesong - roman" av Frode Grytten
  • "Innsirkling" av Carl Frode Tiller