Balladen om fengselet i Reading by

av (forfatter) og Hilde Sophie Plau (oversetter).

Humanist forlag 2000 Innbundet

I 1895 ble forfatteren kjent skyldig i sodomi og dømt til to års straffarbeid. Dette diktet er det siste han skrev, og det eneste etter at han kom ut av fengselet i 1897. Diktet handler om en av Wildes medfanger som var dømt til døden for å ha drept sin elskede, og beskriver hvordan dødsstraffen og fengselslivet berøver alle de involverte deres menneskeverd.

I 1895 ble forfatteren Oscar Wilde kjent skyldig i sodomi og dømt til to års hard straffarbeid. Det meste av straffen sonet Wilde i Reading fengsel.#11;Balladen om fengselet i Reading by er det siste han skrev og det eneste etter at han kom ut av fengselet i 1897. Diktet handler om en av Wildes medfanger som var dømt til døden for å ha drept sin elskede, og beskriver hvordan dødsstraffen og fengselslivet berøver alle de involverte deres menneskeverd.#11;Det er en desillusjonert Wilde som skriver. Elegansen og den kunstneriske skarpheten er like tydelig her som i hans tidligere verker, men det er her kommet til et nytt, mer direkte alvor. Slik blir Balladen om fengselet i Reading by et sterkt dikt, både tematisk og litterært. I streng verseform viser Wilde fram lidelsens og råskapens ansikt. Dette grusomme og vakre diktet er et sterkt opprop mot dødsstraff, og vil være aktuelt så lenge det praktiseres i verden.
Balladen om fengselet i Reading by er gjendiktet av Hilde Sophie Plau.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2000

Min bok er todelt, den første fortellingen heter "De Profundis" som er et langt fengselsbrev til vennen og sin tidligere elsker Lord Alfred Douglas, fylt av pinefull selvbekjennelse og bitter bebreidelse, men også hvordan han uten denne bitterheten klarer å finne frem til troen og sitt egentlige jeg.
Det var lite rom for homoseksualitet og skandaleomsust livsførsel i datidens viktorianske England.

Omtalen fra forlaget om "Balladen om Reading fengsel" sier det meste om innholdet i diktet.
Det er et gripene og ærlig dikt. Det er som om smerten, redselen og angsten har grodd inn i murveggene i Reading fengsel.
Et makeløst dikt, skrevet mens han satt inne og der en medfange venter på at sin dødsdom skulle fullbyrdes.
Håper flere får anledning til å lese det, det fortjener det virkelig.

Å beklage sine egne erfaringer er å stoppe sin egen utvikling.
Å fornekte sine egne erfaringer er å legge en løgn på sitt eget liv.
Det betyr ingenting mindre enn en fornektelse av sjelen.

De, som har meget, er ofte griske;
de som har lite, lar alltid andre få del i alt.

Vi dreper det vi elsker mest,
for slik er hver manns ferd.
Vi myrder kaldt med bitre blikk,
med smiger uten verd.
Forræderen gjør det med et kyss,
den tapre med sitt sverd!

Jeg har sittet i fengsel nesten to år. En vill fortvilelse grodde ut av min natur. Jeg gav meg sorgen i vold, så det var en ynk å se på; et flyktig og avmektig raseri; bitterhet og forakt; angst som gråt høyrøstet, elendighet som ikke kunne finne stemme; sorg som var stum. Jeg har gjennomgått alle tenkelige faser av smerte.

• "Utsikt med et sandkorn" av Wislawa Szymborska
  • "Nana (Oxford World's Classics)" av Émile Zola