Balkongbønder

av (forfatter), Thomas Horne (forfatter), Eivind Stoud Platou (illustratør) og Colin Eick (foto).

Handverk forlag 2018 Heftet

Tenk å dyrke sin egen mat på balkongen. Midt i byen. Invitere venner på salat med solmodne tomater, søte og sprø sukkererter og fargerike, vakre og velsmakende blomster, alt dyrket på noen få kvadratmeter med uteplass. Det går faktisk an. Selv om du bor i byen, kan du bli bonde du også. På balkongen, på takterrassen, i bakgården eller på gatetunet utenfor bygården. Men du må ha kunnskap, og fordi balkongjordet er så lite, må du være spesielt kreativ. Balkongbønder gir deg en grundig innføring i alt du trenger å vite for å bli bonde på liten plass. Med enkle grep, innsats og tålmodighet kan balkongen din bugne av deilig hjemmedyrket mat - året rundt.

Boka er skrevet av Andreas Capjon, også kjent som Bybonden som driver urbant jordbruk i Bjørvika i Oslo, og Thomas Horne, forfatter av en håndfull bøker om mat og drikke, senest Kunsten å ikke kaste mat. Colin Eick har fotografert, og Eivind Stoud Platou står for illustrasjoner og design.

Forlag Handverk forlag

Utgivelsesår 2018

God og grundig fagbok om å dyrke på liten plass. Litt for grundig, kanskje? Hadde jeg bladd i denne da jeg var nybegynner, hadde jeg tenkt at dette er aaaalt for mye for meg og gitt opp. Men nå som jeg har vært i gang en stund, tar jeg til meg det jeg har bruk for. Deilig fokus på at ikke bare er lov, men helt nødvendig å prøve og feile. Nå har jeg fått inspirasjon til noen nye prosjekter jeg kan teste ut. Det går sikkert galt!