Bak lukkede dører

av (forfatter), Jan Chr. Næss (oversetter) og Fanny Vaager (oppleser).

Lydbokforlaget 2020 Lydfil

Noen ganger er det perfekte ekteskapet bare en perfekt løgn.
Grace og Jack er tilsynelatende det perfekte ektepar. Jack er en flott, rik og vellykket advokat. Grace er vakker og ofrer sin egen karriere for å stelle hjemme i et nydelig, stort hus. De er paret som har alt og som man elsker å hate. Det er bare ett problem, Jack og Grace er sammen hele tiden. Noen kaller det ekte kjærlighet, men enkelte av damene i nabolaget synes det er merkelig at Jack alltid er med når de inviterer Grace til lunsj eller andre ting. Bak lukkede dører er en psykologisk krim om et forhold der ikke alt er slik det ser ut på overflaten.

«Denne boken er 2016 sitt svar til Gone Girl. Så er det sagt!» Women's Health UK
«Det tok meg bare en ettermiddag å lese denne boken, og på slutten hadde jeg hjerteklapp. Hvis du liker en intens krim vil du elske denne.» The Sun

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2020

Format Lydfil

Genre Psykologiske thrillere

Omtalt sted England

En helt ny type spenning for min del! Aner ikke hvor mange ganger jeg holdt pusten og fikk gåsehud. Sykt!

Denne klarte jeg nesten ikke å legge fra meg! Etter å ha lest de første kapitlene før jeg sovnet våknet jeg etter to timer med et fryktelig mareritt! Om du liker psykologiske thrillere må du lese denne!

Du store min! Selv om jeg tidlig skjønte hvordan det kom til å gå( altså en viss forutsigbarhet), fanget denne meg i en usigelig spenning. Forfatteren har portrettert skurken så levende og beregnende!

Jeg er glad jeg startet på boken på en fridag, for denne klarte jeg ikke å legge fra meg. En vellykket psykologisk thriller som holdt spenningen og nerven fra start til slutt.

Kanskje var det den klisjefylte tittelen på boka som gjorde at jeg nølte, eller muligens det faktum at jeg aldri hadde hørt om B.A Paris?
Ihvertfall var jeg en smule tilbakeholden da tenåringen i huset drasset den med seg hjem, etter å ha fått den i gave i arbeidsuka si ved kjøpesenterets bokhandel. Hun på sin side slukte den i et par jafs, og kunne meddele at den både var spennende og overraskende.
Det var vel mest for å glede henne at jeg startet på de første sidene, som bekreftet min lunkne holdning:
" Dette var litt enkelt, ja, hva vil nå denne Parisdama med dette??"
Noen sider etterpå begynte spenningen likevel å krype ut av boksidene og inn under huden.
Og slik holdt den seg, stort sett gjennom hele boka.
Språket er lett, det er oppbygning og plott som gjør "Bak lukkede dører" til en liten spenningsbombe.
For hva er det som skjuler seg bak lukkede dører, egentlig?

Grace og Jack er som klippet ut av en eventyrfortelling. Hun er vakker og gjør alt perfekt, mens han er kjekk og tjener mer enn nok til både salt i grøten og tequilaen. Hjemmeværende skjønnhet og trofe som hun er, prøver Grace å tilfredsstille både sine egne og andres krav til misunnelsesverdig perfeksjon. De er alltid sammen. Det perfekte par. Eller er de nå det?
Dette er en genial krim, med snedig uttenkte detaljer som passer perfekt sammen når alt rulles opp og forklares til slutt. Jeg vil si at dette er en nydelig krysning mellom filmen "I seng med fienden" med legendariske Julia Roberts i hovedrollen, og en eller annen snedig krimintrige med Agatha Christie.
Spenningen er til å ta og føle på hele veien, og den eneste grunnen til at det blir en meget sterkt firer, er at søsteren til Grace skildres litt lite troverdig etter min mening, skjønt det kan kanskje ha sammenheng med en litt for enkelt oversettelse. Mer vil jeg ikke si, uten å røpe for mye.
Uansett anbefaler jeg boka di, B.A Paris, for dette med plott og detaljer er du suverent god på! Såpass god at jeg nok kommer til å dvele litt ekstra ved julens selskapeligheter og tenke: "Jøss, det var litt av et par, hva er det egentlig som skjuler seg bak dørene her, da...??"

Synes det var veldig greit å lage liste over bøker etterhvert som jeg leste dem i fjor, så tenkte å gjøre det samme i år. :)

Dette er de bøkene jeg har lest i 2017. Boktitler blir lagt inn etterhvert som de er lest.

Denne listen inneholder bøker jeg har lest i 2016. Inkluderer også bøker jeg har startet på tidligere, men som fullføres i løpet av dette året.
Målet er å lese minst en bok i uka!

Bøker lest i 2017

• "Det store sviket" av B.A. Paris