Bak fabrikkporten

minner fra et arbeidsliv 1925-1975

Forum Bjørndal 2000 Innbundet

Boken inneholder intervjuer med gamle industriarbeidere, som forteller om sine minner fra arbeidslivet i Halden-distriktet i perioden 1925 til 1975. Forfatteren gir også litt informasjon om fortellernes oppvekst og om det livet de levde utenfor arbeidsplassen. Boken kan sees som et tillegg til forfatterens tidligere bok "Fra vannkraft til datakraft". Med oversikt over nedlagte bedrifter og ordforklaringer.

Formålet med denne boka er å belyse industrisamfunnet innenfra gjennom intervjuer med arbeidsfolk som jobbet " på golvet" i fabrikkene i periden 1925-1975. I tillegg til skildringer av produksjon, arbeidsforhold og miljø bak fabrikkportene får vi mange glimt fra fortellernes oppvekst og skolegang og opplysninger om hvordan de bodde, hva de brukte fritida til mv. Anmeldelse: Frank Kiel Jacobsen: Boka gir et levende innblikk i fabrikkarbeidernes liv både innenfor og utenfor de gamle industribedriftene. En engasjerende og velskrevet bok. (Halden Arbeiderblad).

Forlag Forum Bjørndal

Utgivelsesår 2000