Bære eller briste

kommunikasjon og relasjon i arbeid med mennesker

av (forfatter) og Per-Halvard Hanssen (forfatter).

Fagbokforlaget 2012 Heftet

Boka gir en introduksjon til kommunikasjons- og relasjonsteori og tar opp sentrale begreper og problemstillinger knyttet til samhandling i ulike yrkessammenhenger. Boka er rettet mot studenter veg høgskoler og universiteter som utdanner seg til arbeid med mennesker. Den er særlig relevant innenfor helse- og pedagogikk og er også for videre- og etterutdanninger på disse fagområdene. Har litteraturliste og stikkordregister.

Kommunikasjon er grunnleggende i alt arbeid med mennesker. Det å skape et godt møte og en god, bærende relasjon er ofte den viktigste delen av jobben. Fagpersonens væremåte og erfaringsbakgrunn har også stor betydning i det faglige arbeidet. Hva skal til for å skape gode møter? I denne boka legger forfatterne vekt på at kommunikasjon dreier seg om mer enn å gjøre seg forstått. Det er viktig å bli kjent med seg selv og å utvikle en personlig profesjonalitet. God kommunikasjon dreier seg om å leve seg inn i andres verden, å skape et opplevelsesfellesskap, å bygge relasjoner til andre mennesker og å våge å være i situasjoner som oppleves som vanskelige. Fagfolk trenger å tilegne seg kunnskap om kommunikasjonsprosesser og å utvikle kommunikasjonsferdigheter. God kommunikasjon krever også at fagpersonen reflekterer over sin egen forståelse og sine egne handlinger, og samhandler på en måte som ikke krenker andre menneskers integritet og selvbestemmelsesrett. Denne boka gir en introduksjon til kommunikasjons- og relasjonsteori og tar opp sentrale begreper og problemstillinger knyttet til samhandling i ulike yrkessammenhenger. Innholdet har en bred forankring i psykologi, filosofi, etikk, sosiologi, helsevitenskap og nevrovitenskap. Gjennom hele boka møter leseren oppgaver og øvelser hvor teori og problemstillinger konkretiseres. Leseren inviteres til å samhandle med andre, til aktivt å utforske de temaene som berøres, og til å reflektere over seg selv og sin egen bakgrunn. Denne boka angår alle som arbeider med mennesker, og alle studenter som utdanner seg til denne typen arbeid. Odd Harald Røkenes og Per-Halvard Hanssen er begge psykolog og spesialist i klinisk psykologi.

Forlag Fagbokforlaget

• "Mellom makt og hjelp - om det flertydige forholdet mellom klient og hjelper" av Greta Marie Skau
  • "Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker" av Greta Marie Skau
  • "Den musiske medisin - lyd og musikk som terapi" av Audun Myskja
  • "Kronisk" av Anna Tostrup Worsley
  • "Noe mye mer annet - ungdom og psykiske helse" av Arnhild Lauveng
  • "Arbeidsmaur med gipset hjerte" av Arnhild Lauveng
  • "Livslyst - om å møte og mestre motgang" av Anbjørg Sætre Håtun
  • "Hvordan krenkede barn blir syke voksne" av Anna Luise Kirkengen
  • "Menneskekroppen - fysiologi og anatomi" av Olav Sand
  • "På seg selv kjenner man ingen andre - om kommunikasjon og teambygging" av Bente-Marie Ihlen
  • "Det er nok nå - hvordan nyliberalismen ødelegger mennesker og natur" av Linn Stalsberg
  • "De bortgjemte, og hvordan ME ble vår tids mest omstridte sykdom" av Jørgen Jelstad