Babylon badlands

av (forfatter) og Levi Henriksen (oppleser).

Lydbokforlaget 2007 Lydfil

Tre kamerater, en gammel pickup, en reise tvers over det amerikanske kontinentet. Adam Edenstam er ferdig med Skogli, gamlelandet og livet bak et bussratt. Sammen med Håkon og Fats reiser han til det forjettede land: Amerika. Målet er en ny tilværelse, men de vet ikke hvor eller hvordan.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2007

Format Lydfil

Omtalt sted USA

Henriksen kan jo skrive, men dette er noe av det dårligste jeg har lest av ham. Venstrehåndsarbeid. Boka er full av så gjennomførte stereotyper fra den amerikanske landsbygda at man bare blir lei, trett, deprimert av å lese den.Hva med en kreativ twist? Bare en eneste klisjefri digresjon, vær så snill? At dette er samme forfatter som har skrevet (tidvise) gullkorn som "snø vil falle over snø som har fallt" gir meg inntrykk av at en redaktør burde holde forfatteren bedre i ørene enn gjort her.

Adam, Håkon, Fats og Einar har kjent hverandre helt siden de gikk på barneskolen. Nå har de blitt 40 år og har bestemt seg for å fullbyrde en gammel drøm; en reise rundt i Amerika. Einar trekker seg i siste liten, men de andre reiser av gårde.

Vel fremme kjøper de en gammel pickup og setter av sted. Målet er Golden Gate-brua i San Francisco. Alle tre har forlatt sine noe miserable liv i Norge, men opplever at det ikke er mulig å flykte fra fortiden.

Under veis møter de mange - skumle typer, rasistiske politifolk, paranoide som er vel lette på avtrekkeren, voldelige etc. Amerika blir ikke helt slik de har tenkt.

Dypest sett er dette en historie om vennskap, savnet av kjærlighet, funderinger over livet og det de har oppnådd så langt i livet - eller aller mest om det de ikke har klart å oppnå. Levi Henriksen har igjen levert en flott roman!

For Einar begynte ting å falle fra hverandre helga før bursdagsfeiringa vår. Han og kona hadde grillet på terassen, og Einar ble sittende igjen med en siste øl da Brit gikk inn for å se tv. Det var en fin kveld, første gangen de brukte grillen den våren, og det er mulig en siste øl ble både to og tre og fire før Einar bestemte seg for at nok var nok, men da han skulle reise seg, spjæret stoffet i campingstolen, og han ble sittende fast som i ei kjempemessig bjørnesaks. Til å begynne med hadde han ledd, men da Brit ikke reagerte på ropene hans, ikke kom ut for å si god natt, hadde han fått panikk. Jo mer han basket for å komme fri, desto mer satt han fast. Da Brit oppdaget ham ute på verandaen neste morgen, visste Einar at dette var den siste spikeren som lukket igjen den kista de en gang hadde kalt et ekteskap.

Jeg sier ingenting. Jeg er altfor opptatt med å holde meg fast i porselenet som rammer inn den utydelige konturen av ansiktet mitt.

Bøkene i listen har en fellesnevner som beskrives best av listens navn. Dette er dog ikke en samling bøker om lidende menn, mer om tilbakeblikk, fremtidsblikk, valg som er tatt og valg som må tas.

Bøkene kan leses av begge kjønn, for all del, men om noen av disse bøkene tror jeg vi (menn) bør få ha for oss selv.

Bøker av Levi Henriksen - ein av favorittane mine (ikkje det at han støtt skriv så gode bøker når ein skal vurdere dei under eitt, men det er slik ein varme i bøkene hans).

Jeg hamstrer bøker, og har etterhvert opparbeidet litt av en samling hjemme. Dessverre har noen av bøkene blitt stående og samle støv i årevis, siden jeg ofte prioriterer de nyeste innkjøpene foran de gamle, eller har lyst til å lese noe annet som frister mer akkurat der og da. Her er noen av de bøkene som har lidd en slik skjebne...

Er det noen av dem jeg kanskje bør tenke på å få lest rimelig fort? Eller kan de fortsette sin karriere som støvsamlere noen år til? Gi meg et spark bak om du ser en bokperle her som jeg bør lese snarest! :)

Skjønnlitteraturen for 2009 - Hamsun-året

• "Mannen fra Montana - jakten på Kongsvingers første hippie" av Levi Henriksen
  • "De siste meterne hjem - 31 fortellinger om å være far" av Levi Henriksen
  • "Trekkspill-tvillingene" av Levi Henriksen
  • "Ned ned ned - fortellinger" av Levi Henriksen
  • "Feber - fortellinger" av Levi Henriksen
  • "Like østenfor regnet - roman" av Levi Henriksen
  • "Alt det som lå meg på hjertet - flere mjuke pakker under treet" av Levi Henriksen
  • "Dagen skal komme med blå vind - roman" av Levi Henriksen
  • "Engelen i djevelgapet" av Levi Henriksen