Babels tårn

av (forfatter) og Knut Johansen (forfatter).

Pax forlag 2005 Innbundet

Energiske og ambisiøse Frederica Potter har sittet fastlåst i et ekteskap med en ektemann som har villet disiplinere henne, men nå åpner verden seg igjen. Tilværelsen i London på 60-tallet som enslig mor i kombinasjon med deltidsjobber i undervisning, presse og forlag bringer henne i kontakt med den nye, sydende kulturen. Dette er tredje bind i romankvartetten om Frederica.

Dette er tredje bind i Byatts kritikerroste Frederica-kvartett. I Jomfruen i hagen og Stilleben møtte vi familien Potter på 50-tallet, med den opprørske Frederica, hennes innadvendte og tradisjonelle søster Stephanie, og den psykisk skadeskutte broren Marcus. Nå er vi nådd fram til 1964, og 60-tallets tidsånd gjenspeiles i denne energiske og eksperimentvillige romanen, der Byatt som vanlig på ypperlig vis kombinerer sin intellektuelle kraft med evnen til å fokusere på det lystbetonte ved lesningen. London er scenen for mesteparten av handlingen i romanen. Stephanies enkemann, presten Daniel, lytter til deprimerte og forvirrede personer som ringer inn til hjelpetjenesten i en liten kirke. Frederica klarer å komme seg løs fra et mislykket ekteskap med en ektemann som har villet disiplinere henne, og nå åpner verden seg for henne. Tilværelsen som enslig mor i kombinasjon med deltidsjobber i undervisning, presse og forlag bringer henne i kontakt med den nye, sydende kulturen. Hun får til lesning et romanmanuskript - "Babbeltårn", skrevet av en merkelig outsider-forfatter - der samfunnets undertone av seksualitet, smerte og grusomhet får et voldsomt uttrykk. Og Antonia Byatt vever språk, litteratur, kunst, vitenskap, filosofi, teologi og jus inn i sin egen Babels tårn - uten tvil en av hennes mest ambisiøse og storslåtte romaner.

Forlag Pax forlag

Utgivelsesår 2005