Babels hunder

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Gyldendal 2005 Innbundet

Ektemannen Paul blir desperat da kona faller ned fra et tre og dør. Han får det for seg at det ikke kan ha vært en ulykke. Paul setter i gang en farefull jakt på sannheten, og begir seg inn i en rekke eksperimenter. I et av dem prøver han å lære hunden Lorelei å kommunisere. Er dette et uttrykk for en gal manns sorg, eller er det slik at Lorelei har noe å fortelle om den siste dagen i Lexys liv? Samtidig rekonstruerer Paul de tidlige årene i kjærlighetshistorien mellom seg og Lexy.

En død kvinne, en sørgende ektemann og en hund som kanskje har noe hun skulle ha sagt. Et skarpt bilde av hva sorg og kjærlighet kan gjøre med mennesker. Paul Iversons kone dør i et fall ned fra et tre i hagen deres. Ektemannen Paul blir desperat og får det for seg at det likevel ikke kan ha vært en ulykke. Han oppdager merkelige tegn rundt seg, Uforståelige, personlige beskjeder som bare kona kunne lagt igjen, og som det er hans oppgave å avkode. Paul begynner en fantastisk og farefull jakt på sannheten og begir seg inn i en rekke eksperimenter. I et av dem prøver han å lære hunden Lorelei å kommunisere. Er dette et uttrykk for en gal manns sorg, eller er det sllik at Lorelei har noe å fortelle om den siste dagen i livet til Lexy? Samtidig med eksperimentene rekonstruerer Paul som besatt de tidlige årene i kjærlighetshistorien mellom seg og Lexy, og berg og dalbane- bevegelsene i samlivet med den begavete, men innimellom ustabile kvinnen.«Det virkelig gode i Parkhursts roman ligger i den elegante oppbygningen av følelsene etter hvert som Paul graver seg dypere og dypere ned for å prøve å forstå den kvinnen han elsket ... Det vakre i denne boka ligger i den kraften som denne følelsesbølgen treffer leseren med. En uforglemmelig debut.»Booklist«Et gjennomborende portrett av sorg .; som også rommer en historie om kjærlighet og et oppslukende mysterium.»Time Out New York

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205328587