Avtrykk

etterlatte ved selvmord forteller

av (redaktør) og Maria Bokneberg (illustratør).

Abstrakt 2011 Heftet

Boka inneholder tekster og dikt skrevet av pårørende som har mistet mødre, fedre, søsken, ektefeller eller barn etter selvmord. De forteller om fortvilelse, sorg, savn og skyld, men også om å akseptere det som har skjedd og forsone seg med at livet går videre.

Avtrykk inneholder tekster skrevet av 21 etterlatte ved selvmord. Tekstene forteller om fortvilelse, sorg, savn og skyld, men også om å akseptere det som har skjedd og forsone seg med at livet går videre også uten den som døde. Utgangspunktet for boka er skriveprosjektet Skapende ressursgruppe for etterlatte ved selvmord. Siktemålet for ressursgruppen var å utvikle tekster til en bok myntet på andre etterlatte ved selvmord, basert på deltakernes egne erfaringer. Ressursgruppen ble ledet av skjønn- og faglitterær forfatter Merete Morken Andersen som også har skrevet en tekst om hvordan man kan bruke skriving terapeutisk. Boken retter seg mot etterlatte ved selvmord, men også mot andre som kommer i kontakt med etterlatte ved selvmord, som helsepersonell, skole- og barnehageansatte, politi og prester.

Forlag Abstrakt

En dårlig uke (skrevet av Eva, som mistet sin mann)

Jeg fortalte en venninne

at jeg hadde det så fælt

denne uken

og hun sa

at sorg etter et selvmord

er en fulltidsjobb

med overtid

(Skrevet av Liv Esther, som mistet sin sønn)

Det slår meg stadig at vi mennesker er så robuste og sterke. Vi tåler mye mer enn vi tror når vi tråkker på i livets hurlumhei og irriterer oss over bagateller. Mange erfarer også at de får uante krefter fra et sted de ikke visste om, når katastrofene først rammer.Vi er utrolig tilpasningsdyktige, tenker jeg og skammer meg litt - tenk at jeg har tilpassa meg et liv uten mitt eget barn. Så retter jeg ryggen og vandrer videre, slik jeg vet han hadde ønsket og villet jeg skulle gjøre.

Bøker jeg leste i løpet av året