Avskjeder med Judith

Cappelen Damm 2017 Innbundet

I Hilde Lindsets nye novellesyklus følger vi forfatteren Judith i ulike faser av hennes liv. Hun beskrives gjennom relasjoner, både nære og fjerne. Ofte kan de mer perifere møtene si noe like substansielt om henne, eller avsløre noe mer enn de nærmeste ser. Judith oppleves svært forskjellig for omgivelsene, noe som kan skyldes at vi møter henne i ulike livsfaser fra hun er ung til hun er gammel, eller at hun som alle mennesker har ulike roller, som mor, kjæreste, eller hotellgjest, men mest av alt kommer det av at Judith er en svært sammensatt person. For datteren er hun fraværende, for venninnen er hun tilsynelatende frekk og overlegen, men også stakkarslig, og for den tyske teaterregissøren er hun rett og slett et leketøy. Uansett hvilke situasjoner vi møter henne i får vi allikevel et innblikk i noe dypt menneskelig. Hilde Lindset har en bemerkelsesverdig evne til å formidle hvem vi er for hverandre, og til å vise frem kreftene som driver oss til å handle som vi gjør.

ISBN13 9788202546458

EAN 9788202546458

• "Hva ville Gerhardsen gjort? - veien videre for Arbeiderpartiet" av Mímir Kristjánsson
  • "Lesehistorier" av Nils-Øivind Haagensen
  • "Mellom dem" av Richard Ford