Avskjed

Cappelen Damm 2012 Heftet

Det er tunge tider. Sotten herjer i bygdene og rammer både liten og stor. Den lumske smitten er usynlig, og den som steller de syke kan ikke verge seg. Men Mali sparer seg ikke, hun er høyt og lavt, mens hun prøver ikke å tenke på hva som kan skje.

ISBN13 9788202380625

EAN 9788202380625

Serie Arvesynd (9)

Genre Romantikk

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Møre og Romsdal

En måtte ta vare på lykken mens den var der, tenkte hun. Ingen visste hvor lenge den varte.

Vi kan ikkje la sorga bli hovedsaken i livet vårt, Bengt. Ikkje la sorgens sorte fogla få bygg reir i hauet vårt og yngle frå år til år. Vi lar dagan og livet forsvinn mellom fingran på oss, uten å sjå anna enn vår eiga sorg. Det er ikkje rett. Ikkje mot oss sjølve og ikkje mot andre. Sorga og gleda, det er to sider av samma sak det, Bengt. Dem heng i hop. Tar vi for oss av gleda, så lyt vi også leva vidar når sorga kjem.

Det som hadde vært, var litt som et falmet fotografi. Et gammelt minne man kunne se på uten at det vekket vonde tanker eller sår lengsel.

Det var fortid. Men å stryke bort kunne hun aldri. Det lå gjemt dypt inni henne [...]

Vi veit ikkje kor lenge vi får ha kvarander, noken tå oss. Derfor lyt vi ta vare på kvar einaste dag.

En liste over bøker jeg har lest i 2011. Den blir oppdatert jevnlig når jeg har lest flere bøker.

• "Avsløringen" av Anne-Lise Boge
  • "Fanget" av Anne-Lise Boge