Avkom

av (forfatter) og Eilif Armand (oppleser).

Fono forl. 2006 CD

I romansyklusen Hellemyrsfolket følger Skram en slekts historie gjennom flere generasjoner. Dette er fjerde og siste bind, og forteller om Severin, Siverts sønn, som velger en mørk avslutning på sitt liv. Severins søster Fie har en sentral plass i boken, og får en helt annen skjebne enn broren. Felles for de to søsknene er at livet deres domineres av en ufattelig kjærlighetsløs mor. Den rike og lykkelige konsulfamilien Smith danner en skarp kontrast til Myre-familien. Likevel er de to familienes liv vevet sammen på avgjørende områder. De tre første bøkene i syklusen er Sjur Gabriel, To venner og S.G. Myre.

Forlag Fono forl.

Utgivelsesår 2006

Format CD

Serie Hellemyrsfolket (4)

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Vestlandet

I fjerde og siste bind av "Hellemyrsfolket" følger vi to av barna til Sivert og Petra Myhre; Severin og Fie. Petra er blitt en bitter og etter hvert direkte ondskapsfull kvinne, som lar mann og barn gå for lut og kaldt vann. Hun nærer ingen kjærlighet for noen, og spesielt barna lider under dette, men på ulikt vis.

Mens Fie opparbeider seg et enormt hat mot moren, overvinnes Severin av motløshet. Fattigdommen er stor, og Sivert er hele tiden på etterskudd med å betale gjeld. Den gode konsul Smith gir ham stadig nye sjanser. Selv ikke da Sivert virkelig er ute i hardt vær og har begått straffbare handlinger for å få tilgang til mer penger, slår han hånden av Sivert. Og mens Sivert strever med å få endene til å møtes for sin familie, stjeler Petra av husholdningspengene og sitter til slutt med en liten formue.

Spesielt beskrivelsen av Petras personlighet gjorde sterkt inntrykk på meg. Hun unner faktisk ikke sin egen datter å lykkes, og da Severin til slutt velger å gjøre noe helt fatalt, har hun bare forakt til overs for ham.

Dette er etter min mening den beste boka i serien!

Du snakker om hvor meget barna skylder sine foreldre. Det er vel sin mor, Du mener, for jeg har aldri merket at Du syntes vi skyldte far noe. Jeg vil si Deg at jeg synes foreldrene skylder sine barn meget mer. Barnene har ikke bedt om å bli satt inn i verden, og det er heller ikke av hensyn til barnenes fornøyelse at de blir til.

• "S.G. Myhre" av Amalie Skram
  • "Siste leveåre" av Olav Duun
  • "På St. Jørgen" av Amalie Skram
  • "John Gabriel Borkman" av Henrik Ibsen
  • "Professor Hieronimus" av Amalie Skram
  • "Den unge Amalie Skram - et portrett fra det nittende århundre" av Liv Køltzow