Avgrunnsblikk

kriminalroman

Juritzen forl. 2017 Innbundet

Femundsmarka 2016: Odd Singsaker og Felicia Stone drar på tur til en øde utleiehytte. Når de kommer fram, henger det et lik fra taket. Singsaker gjenkjenner den avdøde som enken etter et drapsoffer i en gammel sak.

Trondheim 1997: En jente på elleve år forgifter sin egen far med sovepiller og kommer unna med drapet. Det eneste stedet hun deler sin mørke hemmelighet, er i dagboken hun kaller Skyggenes bok.

Trondheim 2009: Den unge studenten og wicca- utøveren Fredrikke Nilsen våkner på
et blodig teppe i en villa på Singsaker med en kniv i hånden. I sengen ligger veilederen hennes, professor Bjørn Sauvage, stukket til døde.

AVGRUNNSBLIKK er en fortelling om besettelse, ritualer, frigjøring og bedrag - en jakt på skygger der Singsaker selv får føle på sin egen dødelighet.

JØRGEN BREKKE (f. 1968) er utdannet lektor fra NTNU, men jobber nå som forfatter på heltid. Han bor i Horten med sin kone og deres tre barn, men har tidligere bodd flere år i Trondheim. Brekke debuterte i 2011 med Nådens Omkrets, den første krimromanen om førstebetjent Odd Singsaker. Avgrunnsblikk er femte bok i den kritikerroste Singsaker-serien. Brekkes bøker er utgitt i USA, England og 17 andre land.

Forlag Juritzen forl.

ISBN13 9788282059725

EAN 9788282059725

Genre Politi og detektiver

Omtalt sted Trondheim

Brekke drar leseren inn i karakteristikkene på mesterlig vis. Personnavn på kapitlene, samt sted og tid, holder krumsprangene ryddig.

Forfatteren har komponert en bok som er kløktig, kompakt og innimellom kvalmende, men fortsatt troverdig.

Selv om denne boka er mer kortreist enn det vi er vant med fra tidligere bøker om Odd Singsaker, var det til tider litt av en heisatur. Håper han igjen tar oss med på en eldre historisk vandring ved en senere anledning.

Jeg har lyst til å gi denne boka en sekser, på grunn av leseopplevelsen og at det er en helstøpt krim på mange måter. Men sekseren må jeg jo ha til bøker som Svarthuset av May og John Hart feks.. som har det store ekstra mht litterær kvalitet. Men bedømt ut fra norsk krimgenre som sådan er Brekkes nye krim om Odd Singsaker absolutt i toppskiktet.
Her er min bloggomtale

Avgrunnsblikk, Jørgen Brekke.
Hekser, dere! Hekser kan være så mangt, men mest av alt forbindes de med fantasi og undertrykking. Religionshistorien har kapitler med urett begått mot proaktive fremtidsretta kloke kvinner, dessverre.
I denne boka er moderne hekser, vicca, bærende skikkelser. Og tro det eller ei; de finnes. Kanskje også i ditt nabolag, særlig hvis du som meg bor i Trondheim.
I de fleste krimbøker drepes det. Drap beskrives, noen beskriver drap med mer blod enn andre, og jeg er glad for at Brekke her klarer å besinne seg litt, og ikke utmaler disse blodscenene mer enn hva han gjør i denne boka. Blod hører med, men det bør ha en mening og faktor i boka/etterforskninga, og det er akkurat passe balansert i denne boka.
Krim er ikke det jeg leser mest av, men jeg synes alltid det er spennende å lese bøker fra egen by, og siden Brekke er svært god til skrive, har gode formuleringer, noen gullkorn, veldig gode og spennende karakterer, karakterer som også er troverdige, har jeg lest alle bøkene hans med stor glede. I Brekkes univers er det ikke bare hovedpersonen, politimannen Odd Singsaker, som er bærende og troverdig. Han har klart, litt møysommelig, klart å bygge flere bipersoner som støtter og står godt til denne fyren Odd Singsaker, når han trenger støtte - både på det menneskelige plan og som etterforsker.
Komposisjonen av boka er i små kapitler, som tidligere; at han veksler og hopper i tidslinja, denne gangen mellom 2009 og 2016, med stadig utmaling og nye detaljer i det puslespillet en krimetterforskning skal være. Kapitlene er heldigvis navngitt med måned, årstall og med hvilke person han følges mest. Kjempegreit, så det ikke ble for rotete. Med små kapitler, er det alltid lett å ta et kapittel ekstra før neste gjøremål, så det gir god driv og veldig spennende lesning. Kosa meg veldig med boka, som jeg virkelig anbefaler, selv om...
......Før i tida, når jeg las mer krim med større interesse enn nå, eller når jeg leser bøker med mange karakterer, steder og tider, brukte/bruker jeg ofte å gjøre som dere ser på TV etterforskere gjør på white boards. Nemlig å skrive ned navn, relasjon, tid, sted, nøkkelord/spor osv, for da ser man gjerne hvor hullene som skal fylles er, og av og til blir man da litt skuffa over enkelheter. Kall det alt for tilfeldige tilfeldigheter, eller viktige opplysninger som naturlig burde dukke opp tidligere i fortellinga. Jeg noterte ikke det i denne, men der var noe jeg ble obs på som jeg synes Brekke kunne gjort litt mer elegant, etter min kvalitetsbedømming. Hvor og hva, kan jeg ikke si uten å spoile, og de sto ikke i kø, de gjorde heldigvis ikke det. Les og leit sjøl. Det er så absolutt verdt det. Alt i alt, ei veldig god og spennende bok, og jeg gleder meg allerede til neste Singsakerbok.

«Hotellkafeen Palmehaven var et monument over napoleonskaker, dobbelthaker og hatter med fjær.Og som kaken og hattene hadde smørbrødstedet avgjort hatt sin storhetstid, men den var over nå.»

«Han hadde fortsatt blikket festet på Edvin og Mons, to pappagutter som hadde droppet ut av ingeniørstudiene for å røyke hasj, lese til eksamen på utilgjengelig greske øyer og studere religionsvitenskap, naturligvis for å bli kjent med damer med dybde, de var ærlige om det.»

• "Den 13. engelen" av Sylvelin Vatle
  • "Akrash - krim" av Jesper Stein
  • "Oppgjørets tid - roman" av Alexander Wisting
  • "Jordfast" av Graham Norton
  • "De døde ser deg" av Alexander Løken
  • "Kvinnen ved jordas kant - en saga om Frøydis Eiriksdatter" av Gunhild M. Haugnes
  • "Ultimatum" av Anders De la Motte