Ave Eva

herregårdsroman

Oktober 1997 Heftet

Hovudpersonen Edmund Saknevik vender tilbake til odelsgarden på Vestlandet for å gjere den til livsverket sitt, men må erfare at idealisme ikkje er tilstrekkeleg. Hoem angrip det manglande økologiske medvitet som set natur og tradisjon på spel for oljen si skuld.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 1997

Serie Oktober pocket

Omtalt sted Vestlandet

Tildelt litteraturpris Melsomprisen 1988

Dette er den mest komplekse boka jeg så langt har rukket å lese av Edvard Hoem! Ytre sett handler den om Edmund Saknevik som vender tilbake til odelsgården i hjembygda for å drive gårdsdrift. Han vil ikke fortelle hva som har skjedd i livet sitt i årene han har vært borte; heller ikke til Siri som han etter hvert innleder et kjærlighetsforhold til. Et nokså komplisert forhold er det mellom dem, for Siri sliter med arr på sjelen fra fortiden. Hun er fremdeles gift med mannen som forsvant sporløst for flere år siden, og kommer ikke løs fra hjembygda før han erklæres død.

Siri har datteren Ingvild med sin forsvunne mann, og da Ingvild skader seg og lenkes til rullestolen mens hun fremdeles er i tenårene, skjer det noe med Siri. Hun vil bare vekk, selv om det koster henne å bryte med Edmund. Edmund på sin side blir igjen og tar seg av datteren hennes, mens Siri tæres opp av fortvilelse og sjalusi i Oslo.

Romanen beveger seg også på mange indre plan. Ekstra spennende er det at forfatteren noen ganger lar Siri fortelle, andre ganger Edmund. På denne måten kommer man som leser veldig tett inn på personene.

Avslutningsvis vil jeg fremheve at det var nydelig å høre boka lest av forfatteren selv! For meg hører Hoems bøker sammen med stemmen hans!

Det einaste produktive han presterte, var å gjere ei studievenninne med barn

Og så stod vi igjen uten anna enn kjærteikn som vart rutine og miste innhaldet

Stakk innom Fretex på Bryne. Kom ut med ein pose bøker til samla pris kr. 150,- Her er titlane eg kjøpte. Nokre av dei har eg frå før. Fint å gi som gåver.

Skjønnlitterære bøker av Edvard Hoem

• "Engelen din, Robinson - roman" av Edvard Hoem