Av vikingblod

spenningsroman

Araltes 2020 Innbundet

Eksplosjon på en oljeplattform.
I 2015 har Malte Moddy blitt friskmeldt etter en mystisk sykdom. Han skal tilbake jobben i sikkerhetsavdelingen i Western Norwegian Oil, og aner at de neste ukene vil bli krevende. Derfor benytter han anledningen til å bli med broren på hvalfangst i Vestfjorden. Allerede første dag går det fryktelig galt.

En dyster hemmelighet.
Karen - Maltes svigerinne - insisterer på å forklare sin forferdelige oppførsel forrige gang Malte var hjemme hos dem i Reine i Lofoten. Malte vegrer seg i det lengste. Ikke en gang hun selv aner hva som egentlig ligger bak eller hvilke følger det kan få ...

Vikingtid: En okkult slektsforbannelse.
Lenge setter Assur Lavskjegg sin lit til at volvens forbannelse ikke ville bli virkelig. I 912 skjer det noe som tvinger ham til å gi opp håpet. Vikinghøvdingen fra Hålogaland ser ingen annen utvei enn å sende sin datter til samiske trollmenn i Lappland.

Arven i Odessa.
Elizaveta - datteren til den avdøde vinfarmeren - har tatt over gården. Finnes det noen mulighet for at hun og Malte skal kunne ha et kjærlighetsforhold?

Dette er tredje bok i trilogien om Malte Moddy. Boka er laget som en frittstående historie.
Manuskriptet er strukturert som to parallelle historier (vikingtid og nåtid) der nåtidsdelen har størst plass. Malte Moddy er bokas hovedperson. Han er etterkommer av en skotte som innvandret til Norge omkring 1630.
Historien fra vikingtid tar utgangspunkt i personer som finnes nevnt i sagaene: En vikinghøvding fra Hålogaland og hans datter. Datteren er den mest omtalte kvinneskikkelsen i sagaene.

Forlag Araltes

Utgivelsesår 2020